ACM wil niet zeggen welke speelgoedwinkels hebben geadverteerd met nepkortingen

Enkele grote speelgoedketens hebben in aanloop naar de feestdagen geadverteerd met nepkortingen, zegt de ACM. Maar welke?

Enkele grote speelgoedketens hebben in aanloop naar de feestdagen speelgoed met korting aangeprezen, terwijl het product in het afgelopen jaar niet voor de gepresenteerde ‘normale’ prijs te koop is geweest. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die de term &;nepkortingen&; daarbij niet schuwt. Volgens de toezichthouder werden consumenten door de nepkortingen verleid om snel hun slag te slaan terwijl er helemaal geen prijsvoordeel te behalen was.

Een afgeprijsd product moet volgens de ACM in de voorgaande drie maanden ook echt voor die hogere prijs zijn verkocht. Als de oude prijs slechts een adviesprijs is dan moet dat er ook bij staan.

Maar welke ketens met hun prijzen hebben gesjoemeld, dat wil de ACM niet zeggen. De toezichthouder heeft de ketens op de vingers getikt en houdt ze in de gaten. Als ze vanaf volgend jaar nog steeds onduidelijk zijn over hun prijzen dan kunnen ze beboet worden.

Winkeliers reageren verontwaardigd op de beschuldigingen van de ACM. Volgens de brancheorganisaties Raad Nederlandse Detailhandel, Uneto-VNI en Gebra heeft de toezichthouder de grens van drie maanden ingevoerd zonder overleg. Het bijhouden van alle prijzen is ondoenlijk, stellen ze. Bovendien zou de termijn waarbinnen winkels uiterlijk moeten voldoen aan de regels te kort zijn.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie