Adobe signaleert afnemende groei in paid search

Met name in Europe keldert de groei.

Zo valt op te maken uit Adobe’s . De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op anonieme, geaggregeerde data uit de Adobe Marketing Cloud.

De cijfers (geanalyseerd tussen Q4 2014 en Q4 2015) zijn gebaseerd op ruim 400 miljard digitale advertentie-impressies van zoekmachines en sociale platformen (Google, Facebook, Yahoo, etc.). Ook werd het consumentengedrag gemeten op meer dan 4000 commerciële websites in verschillende markten.

Adobe heeft in het onderzoek gekeken naar trends in paid search, patronen in mobiele bestedingen, de prestaties van Facebook advertenties ten opzichte van Google-ads en het effect van digitale advertenties op de omzet van online retailers gedurende de kerstperiode.

Een aantal opvallende resultaten uit het onderzoek:  

Groei in paid search loopt terug

  • Wereldwijde investeringen zakken van 12% groei in Q4 van 2014 naar nog maar 3% groei in Q4 van 2015
  • In Europa kelderde de groei in paid search het hardst. Van 17 naar 5 procent Year-on-Year (YoY)

Adobe haast zich te zeggen dat het aandeel paid search niet afneemt, de groei is er alleen uit. Becky Tasker, managing analyst Digital Advertising Report, legt uit: &;Search momentum is langzamer geworden, meer dat betekent niet dat paid search als kanaal kleiner wordt. De groei neemt alleen af. Aan de andere kant zien we dat er meer geld gaat naar mobile paid search, meer dan ooit. En dat genereert meer traffic&;

Groei van Google-advertenties: sneller in Noord-Amerika, langzamer in Europa

  • Wereldwijd steeg Google paid search van 4% ten opzichte van 3% (YoY)
  • Google paid search deed het in Europa minder goed. De groei in uitgaven liep terug met 50 procent (8% ten opzichte van 12% YoY)

Er wordt meer budget gereserveerd voor mobile search wat tevens meer traffic genereerde

  • Investeringen in mobile search zorgden voor een toename van de traffic (+35% YoY)
  • 38 procent van het totale aantal zoekopdrachten is afkomstig van mobiel (een stijging van 23% YoY) en is nu bijna gelijk aan browsen op mobiel (41%)
  • Smartphones dragen het meeste bij aan de wereldwijde groei (+51% YoY). Het aandeel van tablets wordt kleiner (daling van 9% YoY)

Facebook News Feed versus Google Display Ad Network

  • In de aanloop naar het kerstseizoen versloeg de click-through-rate van Google die van Facebook (+219% ten opzichte van +77% kwartaal-op-kwartaal)
  • De click-through-rate van Facebook kende een groei van 37 procent, veroorzaakt door de veranderingen binnen Page, waarbij het selectieproces van Page-posts die binnen de nieuwsfeed verschijnen, werd aangepast 
  • De click-through-rate van Google steeg met 26 procent, veroorzaakt door contextuele plaatsing voor display, autoconversie van tekst naar advertentie met afbeeldingen, en Audience Insights.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie