Premium

Brique was het symposium waar medewerkers van Fabrique van droomden

Geen paneldiscussies, vragenrondjes of ingewikkelde blokkenschema's

De medewerkers van Fabrique zijn altijd op zoek naar inspiratie, maar dat vonden ze nauwelijks tijdens conferenties. André Bouwman, creative director: 'Je ziet vaak ontwerpers over hun eigen projecten vertellen. Of gedurende de dag één of twee goede sprekers. Dat moest toch anders kunnen.'

Eigen festival
Tijdens een hackaton bij Fabrique pitchte hij het idee voor een eigen conferentie. De locatie had hij al geregeld: Fabrique had een opdracht voor de Kunsthal in Rotterdam gedaan voor weinig geld, en daarom mochten zij een hele dag gebruik maken van de conferentieruimte.

Samen met vier andere Fabrique-medewerkers realiseerde hij festival Brique. Dat vond afgelopen donderdag plaats. Over het thema hoefde Bouwman niet lang na te denken. 'Challenge reality' is sinds kort het officiële motto van Fabrique. 'Nadenken over werkelijkheid en onwerkelijkheid hoeft niet alleen te gaan over ontwerp. Perfect dus', zegt hij.

 

Geen trends, maar inspiratie
Het ging niet om de nieuwste trends, maar om nieuwe perspectieven en inspiratie. De sprekers moesten 'anders dan anders' zijn en daarom was de line-up was uiteenlopend: van een wiskundige (Ionica Smeets) tot een advocaat (Aernoud Bourdez) en een filosoof (Bas Haring).

 

 

Een van de eerste sprekers was Rogier Wieland. Hij maakt stop-motionanimaties en liet zien hoeveel creativiteit, vindingrijkheid en geduld je daarvoor moet hebben. Benieuwd? Bekijk de make-off van een paar seconden film hieronder of volg het project The Cure op Facebook.

Ook makers Steye Hallema liet zien wat hij maakt. Hij noemt zich 'story designer' en is inmiddels expert op het gebied van virtual reality. Hij maakte diverse vr-ervaringen, waaronder de film Ashes to Ashes. Deze film kreeg een Gouden Kalf-nominatie.

 


Zaal zat bijna vol
Wat de organisatie beoogde, lukte. Het dagvullende programma was verrassend en de sprekers waren boeiend. Ondanks de korte voorbereiding, zat de zaal bijna vol.

'Ik ben heel tevreden', zegt Bouwman. Zijn collega Anton Vanhoucke is het daarmee eens. En dat het een conferentie was waar Fabrique-medewerkers van droomden, daar ging het uiteindelijk om. 'Volgend jaar weer.'

Fabrique is niet het eerste communicatiebureau met een eigen festival. Dept bijvoorbeeld organiseerde dit jaar voor de tweede keer het Dept Festival. Ook hier draaide het om inspiratie en was de gedachte: ‘Ons favoriete festival bestaat nog niet, dus organiseren we het zelf.’
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie