‘Budget private labels supermarkten niet in staat groei hard discounters te stoppen’

Het marktaandeel van private label staat in Nederland onder druk, maar minder dan in de rest van Europa.

Het marktaandeel van private label staat in Nederland onder druk, maar minder dan in de rest van Europa. Toch betekent stilstand in een overigens groeiende totale omzet van de supermarkten, dat ook in Nederland het marktaandeel van private label onder druk staat. Dat is de conclusie die IRI Nederland trekt. IRI is aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancy diensten op het gebied van FMCG en Retail.

A-merken in de reclame
IRI Nederland: ‘De introductie van “budget” private labels om de groei van Hard Discounters een halt toe te roepen, die heeft geleid tot een lagere gemiddelde prijs van private labels, lijkt niet succesvol.’ Daarnaast noemt IRI een aantal andere oorzaken. ‘De groei in het aantal items private label stabiliseert, terwijl er wel meer A-merken op de plank verschijnen. Ook zijn A-merken steeds vaker in promotie, terwijl de hoeveelheid private label verkocht met enige vorm van promotie, stabiel blijft.’

Koffie
De daling van het marktaandeel private label is terug te zien in vrijwel alle hoofdcategorieën, maar er zijn volgens IRI wel uitzonderingen. ‘Bijvoorbeeld binnen koffie, eieren en naturel zuivel, zien we private label wel degelijk aandeel winnen.’

Zo slaan retailers en private label fabrikanten het pad naar groei in volgens IRI:
Private label moet zich op meer onderscheiden dan alleen op prijs.
De promotie effectiviteit van private labels kan verder verbeterd worden door gerichte evaluaties
Definiëren en continu monitoren van duidelijke KPI’s op prijsafstanden ten opzichte van A-merken en marktaandelen
Vergroten van het inzicht in de impact van shoppingmissies voor iedere shoppergroep
Verbeteren van de in-store executie van private label en het verminderen van out of stocks door betere forecasting
Joint business planning tussen retailers en fabrikanten om die cruciale elementen te ontdekken die de shopperkeuze het meest beïnvloeden en groei brengen voor de hele categorie

 

Europa
Heel Europa staat er gemiddeld goed voor dan Nederland. Het marktaandeel van private label in totaal Europa is met 0,6 procentpunt gedaald ten opzichte van vorig jaar tot 38,3 procent. De dalende trend is volgens IRI zichtbaar in alle landen in Europa met uitzondering van de UK. IRI: ‘Dit geeft aan dat zowel retailers als fabrikanten worstelen met de huidige marktomstandigheden. Retailers zoeken naar een goede manier om om te gaan met de groei van discounters en Low-end retail terwijl A-merk fabrikanten veel geld pompen in promoties.’

La France
Van de 8 landen die meeliepen in het onderzoek is het aandeelverlies van private Label het grootst in Frankrijk, concludeert IRI. V’oor Franse retailers en private label fabrikanten was 2015 een moeilijk jaar. Terwijl de A-merken in Frankrijk met 12,8 procent groeiden in waarde, groeide private label slechts met 1,5 procent. Private label in Frankrijk moet op zoek naar een manier om tegenwicht te bieden aan de hoge promotiedruk van A-merken.

UK
IRI: ‘Het Verenigd Koninkrijk laat de beste resultaten zien met een stijging van 0,4 punten, waardoor het marktaandeel van private label hier op 51,8 procent komt; beduidend hoger dan andere landen in Europa.


Het gehele rapport: Private label in Western economies: losing share’ is hier te downloaden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie