Consumenten vertrouwen de term 'ambachtelijk' voor geen meter

Meer dan tweederde van de consumenten zegt 'ambachtelijk' in de supermarkt een marketingbegrip te vinden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Consumenten vinden ambachtelijke supermarktproducten een wassen neus. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder 700 respondenten. De enquête wijst uit dat dat consumenten er maar weinig vertrouwen in hebben dat ambachtelijke producten in de supermarkt ook daadwerkelijk ambachtelijk gemaakt zijn. Bovendien ergeren ze zich aan het gebruik van de term &;ambachtelijk&;. Ze zeggen zogenaamd ambachtelijke producten &;misleidend&; en &;onnodig duur&; te vinden. Ruim tweederde van de respondenten vindt ‘ambachtelijk’ in de supermarkt een marketingbegrip.

De Consumentenbond heeft een onderzoek uitgevoerd naar supermarktproducten waarop de term ambachtelijk prijkt. Het blijkt dat dergelijke producten vaak lang niet zo ambachtelijk zijn als wordt gesuggereerd. De term ambachtelijk kan door iedere fabrikant gebruikt worden, zonder dat die zogenaamde ambachtelijke producten aan bepaalde richtlijnen hoeft te voldoen. De Consumentenbond vindt dat die richtlijnen er wel moeten komen. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Nederland kan een voorbeeld nemen aan Ierland, daar heeft de toezichthouder onlangs wanneer een fabrikant een product ambachtelijk mag noemen.’

De verwachtingen die consumenten hebben bij een echt ambachtelijk product zijn authentieke ingrediënten, een bereiding door ambachtslieden en handwerk in plaats van fabrieksproductie. Voor de Consumentengids van juni bekeek de Consumentenbond ‘ambachtelijke’ producten van Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo en Lidl. Een globale verkenning leverde al tientallen voorbeelden op, een aantal daarvan nam de Consumentenbond onder de loep. De verpakkingen zien er traditioneel uit, maar de producten zelf zijn minder ambachtelijk. Zo bevatten de ambachtelijke zeezout & zwarte peper chips van Albert Heijn bijvoorbeeld suiker, uipoeder, gistextract en aroma’s en de ambachtelijke Oma’s Poffertjes van Lidl water, melkpoeder, aroma’s en emulgator. Lidl heeft deze poffertjes inmiddels uit de handel genomen en ook de Aldi ambachtelijke eiersalade en de Albert Heijn ambachtelijke tartaar zijn verdwenen uit de schappen.

De Consumentenbond heeft meer voorbeelden van ‘ambachtelijke producten’ geplaatst op de zogeheten van de campagne Kletsplaatjes.

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie