Media
Deze exclusieve content is met je gedeeld door Sander Beekman

De Gladiool: 'Millennials zijn straight forward, net als onze content'

Sander Beekman, redactie | 30 november 2015, 10:35

Het jongerenplatform zoekt een manier om het groeiende bereik om te zetten in een sluitend verdienmodel.

is een van de best bewaarde geheimen van het Rembrandtplein, gevestigd boven café De Kroon. Onder de vleugels van passeerde het jongerenplatform binnen een half jaar de grens van 12.000 Facebook-likes en 500.000 unieke bezoekers per maand. Vraag genoeg dus, nu nog een sluitend verdienmodel.

‘Eigenlijk is De Gladiool bij toeval ontstaan’, vertelt , projectmanager bij De Gladiool. ‘In eerste instantie waren we bezig met de ontwikkeling van een mobiel platform voor de NS, maar dat concept werd uiteindelijk gestaakt. Maar het idee om mensen te vermaken met korte, geinige content op een eigen platform bleef hangen bij onze directeuren Paul Meijer en Erwin Kleinjan.’

Dus werd besloten om De Gladiool een kans te geven en mocht schrijver het platform gaan realiseren. Samen met ex-Vice-collega’s en Sander Roks formeerde hij een redactie, die naast copy-klussen voor Pool, aan de slag ging met de start van het platform. Felix: ‘We hadden al langer het idee om zelf een magazine te beginnen, waarin we kunnen schrijven wat we willen. De Gladiool moet drijven op onze passie en ideeën, zonder dat deze in schoonheid sterven door een veelvoud aan redactievergaderingen.’

Die passie voor scherpe, grappige content werd snel gevonden door twintigers, een voor adverteerders lastig te bereiken doelgroep. ‘Er bestaan namelijk geen kant-en-klare to-do lijstjes die vertellen hoe je millennials bereikt’, vervolgt Felix. ‘Ik geef eerlijk toe, wij kwamen er pas later achter dat 76 procent van onze lezers tot deze leeftijdscategorie behoort, maar achteraf bezien is het logisch. We schrijven alleen maar stukken die we zelf ook zouden willen lezen.’

De doelgroep maakt het platform commercieel interessant voor Pool Worldwide voegt Werst daaraan toe. ‘Millennials zijn straight forward, net als de content die we schrijven.’

Daarom hoopt De Gladiool het verdienmodel vooral rond te krijgen met branded content. Mantel: ‘Onze doelgroep kijkt niet meer naar banners of advertenties online. Het gaat erom dat we samen met een adverteerder tot iets tofs kunnen komen, waardoor wij het met trots publiceren. Daarnaast zien wij nog te veel millennial-advertenties verschijnen die barsten van de klassieke stereotypen, als cocktails, festivals en baarden. Heel veel baarden.’

Uit eigen initiatief waagde De Gladiool een eerste poging tot branded content voor het chipsmerk Doritos. Wederom bij toeval, volgens Mantel. ‘Het artikel gaat over thuisblijven op zaterdagavond en chips eten op de bank. Nadat we het gepubliceerd hadden, zagen we pas hoe vaak Doritos erin voorkwam. Daarna heeft onze beeldredacteur een paar leuke gifjes gemaakt, die prima passen bij het artikel. Dit zouden wij zo als branded content publiceren.’

Vooralsnog werkt de redactie op dezelfde vloer als de creatieve afdeling van Pool Worldwide, maar ‘de gladiolen’ zien het platform graag uitgroeien naar een zelfstandig medium. ‘Wanneer we een verdienmodel rond krijgen en het platform zelfstandig kunnen laten draaien, kunnen we nadenken over toekomstige stappen als langere verhalen of videocontent’, vervolgt Mantel.

Op de vraag of het platform niet gefinancierd kan worden met klanten van Pool Worldwide, reageert Werst discreet: ‘Op een gegeven moment misschien wel, maar in feite is Pool op dit moment niet meer dan de uitgever.

‘We willen eerst De Gladiool zelf een kans geven, maar daarvoor zijn wij op zoek naar adverteerders met ballen. Hun lef zullen wij belonen met originele content en bereik onder een lastige doelgroep’, sluit Werst af.

Dit artikel staat in Adformatie 24 (27 november 2015).

Over de auteur

Sander Beekman
Stukjestikker en filmmaker voor team Adformatie, met een focus op creatie en (online) campagnes. Lees meer over Sander Beekman

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items De Gladiool Pool Worldwide

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs