FrieslandCampina lanceert tv-commercial zonder bureau

Jaap Bartelds, auteur | 7 januari 2013, 6:24

FrieslandCampina heeft voor het eerst een corporate communicatie campagne gelanceerd. Zonder reclamebureau nota bene: videoproductiebureau 1Camera ontwikkelde hiervoor de televisiecommercial.

De manier waarop dat ging is vrij opvallend in de reclamewereld: eerst werd The Story of Milk ontwikkeld, een interne moodfilm. Omdat die film goed werd ontvangen, besloot het zuivelbedrijf ook een 45 seconden versie in een televisiecampagne naar externe stakeholders in te zetten.

FrieslandCampina wil met The Story of Milk medewerkers en externe stakeholders wereldwijd wijzen op melk als natuurproduct. Na een presentatie van de drie minuten durende versie aan medewerkers van FrieslandCampina wereldwijd in november, werd besloten een corporate campagne te ontwikkelen met deze film als basis. Hiermee is de eerste corporate campagne voor FrieslandCampina gecreërd, sinds het bedrijf in 2008 ontstond door de fusie van Friesland Foods en Campina.

Een verkorte versie van The Story of Milk heeft eerst enkele weken gedraaid als commercial in de Nederlandse bioscopen. Omdat de reacties zeer positief zijn, is ook de volledige drie minuten versie vanaf januari te zien in de bioscoop. De commercial wordt sinds kerstavond ook op de Nederlandse televisie uitgezonden.

De samenwerking tussen 1Camera als corporate cinema agency en opdrachtgever FrieslandCampina is bijzonder te noemen, omdat het hele proces - van interne film tot en met TVC - zonder tussenkomst van een reclamebureau heeft plaatsgevonden.

Opdrachtgever Jan Bles van FrieslandCampina: ‘Ik vind het zo gaaf dat we dit één op één kunnen doen. Zonder een reclamebureau ertussen maar direct met een bureau dat heel goed een briefing kan omzetten in een creatief idee en concreet script. Zo hebben we samen het verhaal van melk en van FrieslandCampina volledig vanuit de kracht van het medium film kunnen vertellen, zonder concessies. Die kracht was groot genoeg om ook een hele externe campagne te sturen.’

Hier de commercial:

Hier de oorspronkelijke ‘The Story of Milk’-video:

Hier ‘The story behind The Story of Milk’:

Over de auteur

Reacties op dit artikel (59)

Comment author avatar
Avatar

Harry Stamps

(7 januari 2013, 8:27)
http://afact.nl
Het bericht wordt bijna 'verontschuldigend' gebracht. Dat is toch niet nodig. Als een klant zelf een concept, een TVC of iets anders wil maken, dan kan dat toch? Zeker als er voldoende expertise aanwezig is en de juiste afwegingen op korte en lange termijn weloverwogen zijn. En dat is wat de toekomst zal leren. Niemand wordt verplicht om een gespecialiseerd bureau in te huren.
Avatar

Jelle Kolleman

(7 januari 2013, 9:19)
Ik quote: "Niet met een reclamebureau, maar direct met een bureau dat heel goed een briefing kan omzetten in een creatief idee en concreet script."
Ehm.. is dat niet precies wat reclamebureaus (zouden moeten) doen?
Avatar

Rob Linssen

(7 januari 2013, 9:23)
Dit is een discussie over namen, titulatuur. Als Jan Bles de rolprent zelf had gemaakt op zijn hobbyzolder, knip, plak, klaar, dan was waard om te vermelden dat er geen reclamebureau aan te pas is gekomen. Maar hier is een goede gevoelige interne film gemaakt die voldoende urgentie heeft om vertaald te worden naar een commercial. Door een prima club creatieven en regelaars trouwens. What's in a name? Misschien dat een reclamebureau was gaan zeuren over de boodschap, die in de commercial toch heel anders lijkt dan in de binnenfilm. Die laatste ontroert, gaat over verlies en de herinnering die melk geeft aan momenten van een oneindige zorgeloze tijd. Mooie ingang die herkenbaar is. Sterker nog het is een heel goed id. OK in de binnenfilm, wappert het een beetje, dat mag, het is een binnenfilm, er moet meer info in. Magic, ach vooruit, aan het eind begin ik de aandacht een beetje te verliezen. Het loopt allemaal een beetje met een sisser af. Dat had allemaal goed kunnen komen in de commercial. Dat is niet gebeurd. Een beetje bureau, strateeg, team, filmer ... had die kans met beide handen aangegrepen. Had de kern gezien, gevoeld en gepakt. Dat is het enige minpuntje van een mooie film. Is dát niet het werkelijke bestaansrecht van een reclamebureau? De essentie vinden en uitgebeend snoeihard het hart in rammen.
Avatar

Aad van Luijk

(7 januari 2013, 9:27)
Brallist van de week: Jan Bles! Ik vind het van Jan Bles/Campina heel kort door de bocht ja eigenlijk klinkklare nonsens om te stellen dat hij dit geproduceerd heeft zonder, zoals hij stelt: “een reclamebureau ertussen”. Ik weet niet wat hij hiermee bedoelt. Wel zie ik dat hij het woord ‘Reclamebureau’ verkracht en misbruikt en daar kan ik slecht tegen. Misschien, nog veel erger, heeft hij onlangs zijn Koebazen laten studeren op een studieboek uit 1975 met de ronkende titel: “Het gekwelde leven van die snelgeklede, rapgekapte, fraaibesnorde, goedgebekte sherrydrinkers: of, De reclameman tussen kassa, kunst en koning klant” van Maarten van Amerongen en heeft hij zijn Melkkoeienbaasjes wijs gemaakt dat hij goede reden had/heeft het eigenwijs op zijn eigen wijze te doen, zonder al die kroegtijgers dus. Hopelijk heeft hij zijn Friese koemannen niet ook nog even wijsgemaakt dat met zijn wijze van werken, ZONDER RECLAMEBUREAU waarbij niemand hem vroeg wat of daar mee bedoeld werd, hij hiermee voor zijn bazen vele Pleuris bespaard heeft die anders toch maar in een brainstormouwehoerkroeg terecht gekomen waren. Nu zijn, zo weet ik uit ervaring, Friezen bepaalt niet gek, neen eerder intelligent bescheiden en praatjesmakers krijgen maar weinig ruimte. Wie gaat de aardige Campina bazen nu eens haarfijn uitleggen wat een (full service) reclamebureau is en/of kan zijn want Jan Bles heeft daar een wel erg enge kijk op. Nooit vies zijnde voor een woordgrapje veroorloof ik mij om hardop hinnikend mijzelf af te vragen wat of een bepaald soort paard (Bles) tussen al die melkkoeien te zoeken heeft. Boehhhhhhhhhhh!
Avatar

Mia Witteveen

(7 januari 2013, 9:49)
Mooie commercial, niks mis mee. Behalve dan het woord 'product'. Dat had geen reclamebureau erin laten staan natuurlijk: dat is marketingtaal, geen gewone mensentaal. (En het klinkt ook helemaal niet lekker, want kunstmatig. Maar dat terzijde.) Voor de rest fijn filmpje dus.
Avatar

Piet Miller

(7 januari 2013, 9:55)
Laten we over een jaar eens kijken of die omzet en merkvoorkeur van/voor Campina melk idd geskyrocket is.
Avatar

Peter Woodward

(7 januari 2013, 10:36)
Prima initiatief alhoewel dat de merkvoorkeur gaat skyrocketen is nooit te verwachten met zo'n groot merk en gezien de huismerk concurrentie.
Beetje zure opmerkingen van het reclamevak echter. Als reclameburos het zo goed deden waren er meer en grotere/betere overgebleven. Waardering voor Friezen lijkt mij ook niet echt relevant.
Gaat de 15% naar de boeren?! (Ander onderwerp!)
Avatar

Marien Faber

(7 januari 2013, 10:57)
Wisten jullie trouwens ook dat Jan Bles op zaterdagmiddag niet meespeelt in een amateurvoetbalteam, maar dat hij samen met 10 anderen op een afgekaderd grasveld tegen een bal schopt waarbij één medespeler met z'n handen een 7,32 meter breed en 2,44 meter hoog hok verdedigt en de andere tien de bal aan de andere kant van het veld in net zo'n hok proberen te werken waarbij ze gehinded worden door 11 tegenstanders?
Ja, die Jan, dat is me d'r eentje.
Avatar

Boris

(7 januari 2013, 11:22)
Is het niet vooral vervelend voor Jan Bles zelf, dat zijn eerdere ervaringen met reclamebureau's er blijkbaar toe geleid hebben dat hij 'reclamebureau' associeert met 'iets ertussen' en 'concessies'. Dat zie ik zo snel niet meer goed komen en daarmee loopt hij mogelijk een hoop goed denkwerk en oprechte dienstverlening mis. Maar in plaats van hier collectief in de verdediging te schieten en ons gal te spuwen over de inderdaad kritiekloze overname van het persbericht (als er geen bureau tussen zit, wat is 1camera dan?), kunnen we ons ook afvragen hoe het zo ver gekomen is dat Jan Bles blijkbaar deze associaties heeft. 'Cut out the middle man' zien we niet geheel toevallig gebeuren in juist die sectoren waar de dienstverlening achterblijft: telecom, banken, verzekeringen, reisbureau's, eletronica winkels, tweedehands auto's, makelaars, etc. Let's not be next...
Avatar

Janet Verhoeven

(7 januari 2013, 11:24)
Prima, deze film, maar er nu nog een geintegreerde campagne mee maken, waarmee de zuivelliefhebber verleid wordt om de stevig-geprijsde Campina producten daadwerkelijk uit het schap te halen..... Daar zal Jan dan toch wel weer een reclamebureau voor in de arm nemen. Want dan wordt het pas echt moeilijk! Hopelijk heeft hij daarvoor nog wat budget beschikbaar.....
Avatar

Aad van Luijk

(7 januari 2013, 11:27)
Marien: Jan speelt dus druistig, is gespecialiseerd in ziekenhuisballen, schwalbes binnen de zestien en professionele foutjes? Doet mij allemaal denken aan zijn mooie werk voor FrieslandCampina.
Avatar

Marien Faber

(7 januari 2013, 11:47)
Het lijkt op 'n commercial, heeft de lengte van 'n commercial en zit een een reklameblok, dus het is kennelijk een commercial. Maar waarom is het geen goeie? Boris slaat één van de twee spijkers op zn kop: reclamebureaus moeten duidelijk(er) maken wat hun meerwaarde is.
Maar dat niet alleen: adverteerders moeten die meerwaarde ook kunnen herkennen. Een primaire taak van de VEA, denk ik.
Avatar

Peter Woodward

(7 januari 2013, 13:14)
Als een adverteerder de meerwaarde van een reclamebureau niet kent ligt dat aan de adverteerder?! Juist een reclamebureau moet zijn eigen meerwaarde duidelijk kunnen maken! Dat kunnen ze kennelijk niet zoals vroeger. Wie is daarvoor verantwoordelijk? Ja de adverteerder natuurlijk. En betalen en niet kritisch zijn. Het wachten is op een blad dat heet KlantFormatie...
Avatar

Aad van Luijk

(7 januari 2013, 13:28)
Peter Woodward: Uw wens is al verhoord. KlantFormatie schrijf je als Adformatie. Goed hè!
Avatar

Peter Woodward

(7 januari 2013, 14:00)
Ach Aad...als het alleen je spelling was!!

Wie is verantwoordelijk voor het duidelijk maken van de meerwaarde van een reclamebureau? Iedereen die daar werkt waarschijnlijk. Dat het is ze meestal niet gelukt heeft meerdere redenen. Meer een meer adverteerders doen het zelf. Waarom niet? Omdat de professionals die het veroorzaakt hebben van de zijlijnen kritiek geven?
Avatar

Aad van Luijk

(7 januari 2013, 14:42)
Ach beste Peter . . . U doet toch een beetje voorkomen alsof veel opdrachtgevers onnozelen zijn die niet weten wat zij willen. Ver in de vorige eeuw heb ik geleerd dat de opdrachtgever zelf de kwaliteit bepaalt ofwel input de basis is van output en dat reclamebureaus geen wonderen kunnen verrichten weet toch, bijna, iedereen? Veel opdrachtgevers doen blijkbaar aan "wishful thinking". Decennia geleden kon good old Hans Ferrée er al zo smakelijk over verhalen. U schrijft dat meer en meer adverteerders het zelf doen, dat riekt naar masturbatie in reclame. Wellicht dat veel “reclame zelfdoeners” weet hebben van een bekende quote van Woody Allen: “Don't knock masturbation; it's sex with someone I love.” (Nederlands: "Geen slecht woord over masturbatie, het is seks met iemand van wie ik houd.") en dat verkeerd uitleggen/begrijpen.
Avatar

Harry Stamps

(7 januari 2013, 14:52)
http://afact.nl
Heren, heren.....
Vanwaar al deze felle reacties?

Bureaus (als DDB) zijn heus wel in staat om de meerwaarde van een bureau te communiceren. Net zoals opdrachtgevers wel weten wat de meerwaarde van een bureau is.

Echter, opdrachtgevers zijn toch niet 'verplicht' om altijd naar een bureau te gaan. Zeker in de gevallen dat ze het zelf denken te kunnen. Ik ga ook niet voor alle reparaties aan mijn auto naar een erkende merkgerelateerde BOVAG garage. Zo heb ik dit weekend nog zelf een ruitenwisser vervangen.
Echter, als het menens is, ga ik er wel heen.

FrieslandCampina kan dat prima zelf beslissen. Net zoals ze besloten hebben om andere merken / commercials wel door DDB (en andere bureaus) te laten behandelen.
Avatar

Martijn Horvath

(7 januari 2013, 15:24)
Wel wat pretentieus van Friesland Campina. Realiseert het zuivelbedrijf zich soms niet dat koeien groot worden door gras te eten en geen melk te drinken..?
Avatar

Peter Woodward

(7 januari 2013, 15:28)
Aad,
Waarschijnlijk de bedoeling maar ergens onderweg raakte jij mij kwijt! Misschien om dat mijn moeder mij altijd vertelde dat ik er blind van kon worden. Vermoed dat dat deels bij jou al is geschied?!
Harry, net zo goed als een adverteerder de meerwaarde van een goed bureau kan herkennen valt het hem des te meer op als het er niet is (of zoals bij DDB zij zijn vertrokken!) Waarom is het vak in verval geraakt?
Zoek voor Aad nog een pay off!! Trouwens Happy New Year en geniet van je melk (met dank aan FrieslandCampina!
Avatar

Kermit de Kikker

(7 januari 2013, 15:42)
Alsof een tv commercial alles is? Beetje old fashioned gedachte.
Avatar

Hans Voskamp

(7 januari 2013, 18:30)
Grappig, al die aziatische melkdrinkers in het begin en de beelden van Tokio(?) halverwege de commercial. Zou meneer Jan Bles niet weten dat zo'n 90% van de Aziaten lactose-intolerant is? Die gaan echt niet voor hun plezier melk drinken. Daar kunnen ze behoorlijk ziek van worden.
Avatar

Erna Matroos

(7 januari 2013, 19:15)
Enorm irritante discussie, teloorgang van het vak. Altijd makkelijk dingen af te kraken, etc. Succes kent vele vaders, een flop is een wees en zo.

Heren/dames van de bureaus, krabbel je eens achter je oren. Er is iets gaande maar jullie missen het misschien: aan klantkant zitten namelijk vaak hele goede mensen met ook heel veel creativiteit en contacten. En ja, dan willen dingen nog wel eens anders lopen dan je 'gewend' bent. Zeker als er ook op geld gelet moet worden etc.

Dus ga aan het werk, onderscheid je door het beste creatieve werk dat ALLE doelstellingen (en dus beyond de Lamp, maar met name bekendheid, imago en sales....) realiseert en doe dat voor een reële prijs! Want daar schort het ook nog wel eens aan. Het is 2013: niet lullen maar poetsen graag. En ik kan het zeggen want heb aan beide kanten gewerkt - en sinds een flink aantal jaren alleen nog maar juist aan klantenkant vanwege de complexiteit (er is veel meer belangrijk dan alleen 'reclame') en kennis/kunde op meer gebieden dan alleen communicatie - en het is soms droevig gesteld bij de bureaus. Dus: kappen nou!
Avatar

martijn

(7 januari 2013, 19:31)
Ziet er mooi uit.
Krijg er zin in.
Even kijken naar het packshot zodat ik weet welk pak ik moet pakken in de supermarkt.
Oeps..
Avatar

Erna Matroos

(7 januari 2013, 19:42)
@ Martijn en alle anderen, de site toevallig al gezien? Vrees dat het nu niet direct om verkopen gaat hoor, maar gewoon lekker 'merk' en een stukje educatie, want jullie weten het: 'onze' kinderen weten helaas niet beter dan dat melk uit een pak komt. Ja ook die van jou....
Avatar

Hans Voskamp

(7 januari 2013, 20:29)
@Erna Matroos | 20:15
Ja, en juist aan die door u aangehaalde kennis/kunde ontbreekt het hier zo te zien. Want nogmaals, waarom laat Jan Bles in zijn commercial nu juist een groep vermoedelijk lactose-intolerante consumenten melk drinken? Of zit hier soms een strikt geheim masterplan achter?
Avatar

Gijs

(7 januari 2013, 20:46)
@Hans: wel een masterplan, niet strikt geheim, google milk consumption asia en je vindt:

Within a global context, the near doubling of regional milk consumption over the past 25 years, to an estimated 247 million tonnes in 2008, has placed Asia as the strongest growing region for milk and dairy product consumption. In fact, Asian consumers have generated nearly half of the global dairy product demand over the past decade. Bron: FAO
Avatar

Hans Voskamp

(7 januari 2013, 22:20)
@Gijs | 21:46
'Lactose-intolerantie is het onvermogen om de melksuiker lactose te verteren, waardoor darmklachten ontstaan. (.....) Volwassenen uit bevolkingsgroepen die van oudsher hun hele leven melkproducten gebruiken, kunnen over het algemeen wel lactose verdragen. Het vóórkomen van verminderde lactosetolerantie varieert van 5% in Noord-Europa tot ruim 90% in Afrikaanse en Aziatische landen'. Bron: Brazilian Journal of Medical and Biological Research (via Wiki, zeg ik er eerlijk bij).
Avatar

Hans Voskamp

(7 januari 2013, 23:13)
@Gijs
Maar goed. Stel dat FrieslandCampina inderdaad probeert de lactose-intolerantie in Japan te verminderen door Japanners de komende generaties van jongs af aan aan de melk te helpen. Wetenschappelijk gezien kan dat. Het kost wat tijd en liters, maar dat mag natuurlijk. Dat hoort bij een Masterplan. Het laatste wat ik me dan nog afvraag is, waarom wordt deze kennelijk voor de Japanse markt bedoelde commercial dan in Nederland uitgezonden?
Avatar

Albert Mensinga

(8 januari 2013, 9:53)
Erna: eens, er zitten heel goede mensen aan klantzijde. En vaak weten ze ook van aanpakken. Niet voor niets werk ik graag samen met klanten die weten wat ze willen. Daar kunnen bureau's van leren: focus & aandacht. Zo, en nu eerst een glas melk.
Avatar

Elmar Duiveman

(8 januari 2013, 21:48)
Jan, het was geweldig om samen te werken voor deze campagne! Mooi ook dat de film nu meer dan 300.000 x bekeken is op youtube. Ben met name trots op het feit dat we dit samen met de medewerkers van FrieslandCampina hebben gerealiseerd en dat de interne campagne viraal is gegaan. Bijzonder traject ook! Groet, Elmar
Avatar

Peter Woodward

(9 januari 2013, 8:44)
En nu bouwen aan de nieuwe melkpoeder fabriek in Borculo!
Avatar

Aad van Luijk

(9 januari 2013, 10:16)
Peter: Is er ook een Borculo in Japan of begrijp ik u verkeerd?
Avatar

Peter Woodward

(9 januari 2013, 10:42)
Ja Aad het was inderdaad niet alleen de spelling! Borculo en de rest van de achterhoek hebben kennelijk tsunamis's en kernrampen overleefd. Nu de reclamebureaux nog!
Avatar

Hans Voskamp

(9 januari 2013, 12:02)
@Peter
En die melkpoeder moet straks natuurlijk met zwaar vervuilende vrachtwagens, zeeschepen en vliegtuigen naar Japan worden getransporteerd. Laat Jip Samhoud het maar niet horen.
Avatar

Peter Woodwarf

(9 januari 2013, 18:26)
Ja Hans...Japan is ver weg! Jij zou kunnen overwegen om je moeder mee te nemen. Neem aan dat jullie minder vervuilend zijn?!!
Als jij ook 300.000 you tube hits hebt dan mail mij terug. Wonend op een boerderij in de Achterhoek heb ik gekeken hoe Coberco het deed. Heb ik de melkvrachtwagens gezien die melk bij de boer op haalden. Heb ik gekeken hoe de Ministerie Van Landbouw elk melkboer verplichte diepe investeringen te maken om climaatverantwoordelijk te melkboeren....vervolgens de melkprijs te laten zakken als een baksteen. Jaren na de overname en Coberco en later Campina en Friesland hebben het echt moeilijk gehad met weinig ondersteuning van wie dan ook. Nu zijn ze zover dat zij zelf een pracht verhaal weten te verkopen aan een breed publiek. Niet zomaar op de bonnefooi geaccepteerd van een duur bureau maar zelf ontwikkeld, geproefd en getest. Iedereen vindt het prachtig blijkt. Alleen Hans Voskamp niet. Hans wie? Als je Jappenkampen overleefd hebt begin ik enigzins begrip te tonen maar als natuurdeskundige kan je beter dichter bij huis beginnen...en al helemaal niet bij een verkoop georienteerd organisatie.
Aad is vermoedelijk nog bezig met zijn masturbatie dilemma dus het wachten is op een terechte applaus voor een organisatie dat het goed doet.
Avatar

Aad van Luijk

(9 januari 2013, 18:54)
Peter: Een boswachter die om applaus smeekt, is zoiets als het sprookje van Roodkapje en haar Boze Wolf, een echt dilemma dus. Jammer dat u nu ondertekent met Woodwarf terwijl het Woodward moet zijn, veronderstel ik. U bent duidelijk in de war, hetgeen begrijpelijk is want je zal maar in de Achterhoek, u bent dus duidelijk keuterboer, je oude boswachterdag moeten slijten.
Avatar

Hans Voskamp

(9 januari 2013, 19:21)
@Peter
De discussie dreigt nu - zelfs voor mij - een onbegrijpelijke kant uit te gaan. Ik vermoed dat ik u, als melkveehouder, beledigd heb. Dat was geenszins mijn bedoeling. Mea Culpa, zou mijn overigens in goede gezondheid verkerende moeder zeggen.
Avatar

Peter Woodward

(9 januari 2013, 19:23)
Woodward inderdaad...ik geef toe dat ik een tikfout gemaakt heb. Nee heb in Achterhoek op een boerderij gewoond terwijl ik verschillende directie en toezicht funkties bekleede. Woon daar al jaren niet meer.
Als Nederlander (maar vermoedlijk eerder geen Coberco klant) moet het toch ontroerend zijn om te zien hoe een Nederlands bedrijf vecht voor haar producten, geschiedenis en cultuur. Met succes! Tot in Azie toe. En als niet waarom niet?
Keer je straks terug naar het onderwerp? Voor ons zijn masturbatie en sprookjes al lang geen dilemma meer.
Avatar

Peter Woodward

(9 januari 2013, 19:34)
@ Hans
Jouw reaktie pas gelezen. Het was all ietsje langer voor mij onbegrijpelijk! Nee ik was nooit melkveehouder maar heb altijd sympathie oa voor mensen die hun vak verstaan en daarvoor vechten. Zeker als het een overlevingskwestie is. Niet alleen Coberco heeft mijn sympathie maar ook echte reclamemakers! Het gaat dan niet alleen om woorden gebruiken maar vooral echte prestaties leveren. Blij dat alles met jou en je moeder goed gaat!
Avatar

Aad van Luijk

(9 januari 2013, 19:56)
Peter Woodward: Een vorige minister president, de zich JanPeter noemende JanPieter Balkenende, wenste ons meer VOC mentaliteit toe en daar klopte dus ook al geen klote van. Wat u en ook voor wat het het door u genoemde Nederlandse bedrijf betreft lijkt het meer op een gang naar Canossa na een Purrusoverwinning.
Avatar

Hans Voskamp

(9 januari 2013, 21:30)
@Peter
Geloof me, ik gun FrieslandCampina, Coberco en Peter Woodward alle succes in de wereld. Daar wil ik niet flauw over doen. Ik blijf echter zitten met de vraag waarmee deze allengs verder ontsporende discussie begon: Waarom zendt FrieslandCampina via Nederlandse televisiezenders een commercial uit die kennelijk is bedoeld om Japanners aan de melk te krijgen?
Dan ga ik nu maar weer aan het werk.
Avatar

Toh

(9 januari 2013, 23:29)
Go Jasper & z'n team!
Avatar

Bioscoopfreak

(17 januari 2013, 14:50)
Waar iedereen hier aan voorbij gaat is dat de Friesland Campina reclames in de bioscoop tussen de filmtrailers te zien is. De normale volgorde in een bioscoop is: dia's, bewegende reclame, filmtrailers, hoofdfilm. Het wordt wat ik zo in de zalen merk als zeer irritant ervaren dat Campina zich hier niet aan houdt.

Daarnaast schiet de toon van de 2e campagne mij totaal het verkeerde keelgat in. Net alsof er iets heel ergs gebeurd is dat we samen wel kunnen oplossen.

Bij de eerste film had ik de indruk dat Melk zo kostbaar was en veel gewaardeerd over de hele wereld dat we het als nederlanders beter niet konden drinken, stel je voor dat we niks over houden voor de export...
Avatar

Marjan

(28 januari 2013, 12:08)
Het verbaast me, dat mensen dit verbaast! Als je zelf een goed plan hebt, heb je toch ook geen reclamebureau nodig?!?! Wie heeft ze dat ooit wijs gemaakt? Dat interessante gedoe van die reclamebureaus altijd...
Avatar

Aad van Luijk

(28 januari 2013, 14:17)
@Marjan
U bewijst het maar weer eens, het beroep van professioneel ‘RECLAMEMAKER’ is zo’n beetje het meest onderschatte PR vak/specialisme dat we kennen. U verbaast zich? Overigens is uzelf ook verbazingwekkend omdat u een "kijk" ventileert op het fenomeen reclamebureau waar zelfs mijn vriend Frédéric Beigbeder niet van terug zou hebben. Meer waarschijnlijk lijkt het mij dat u niet weet wat nu eigenlijk een reclamebureau is en/of allemaal doet en/of allemaal kan. Advies: Schaf uzelf het bijzonder leerzame boekje ZAPKLARE BROKKEN van Hans van Dijk aan en u zult voortaan anders en tevens positiever tegen reclamebureaus aankijken. Als u het tweede hands nog te pakken kunt krijgen (ik leen het nooit meer uit!) lees dan ook nog van auteur Martin van Amerongen het boekje “Het gekwelde leven van die snelgeklede, rapgekapte, fraaibesnorde, goedgebekte sherrydrinkers: of, De reclameman tussen kassa, kunst en koning klant (1975)” en u bent weer helemaal bij of u komt helemaal niet meer bij . . . . is ook mogelijk.
Avatar

Peter Woodward

(28 januari 2013, 19:58)
Goed zo Marjan. Jij hebt hem te pakken! Dat Aad reclamemaker onderbrengt als PR vak gaat hem ook niet populair maken bij of reclamebureux of PR bureaux. Zoals al eerder gezegd het kan zijn dat een merk/ produkt/vak zichzelf niet goed weet te verkopen en dat kunnen wij ze wel vergeven. Dat een reclamebureau dat niet kan (en dan veel geld daarvoor vraagt) verklaart waarom zij in de problemen zijn gekomen..
Avatar

Aad van Luijk

(28 januari 2013, 22:03)
Jammer dat de door mij bijzonder hooggeachte Peter Woodward zich nu ineens manifesteert als een dwaallicht in het Campina reclamemoeras. "Met Melk Meer Mist" ja!?
Avatar

Peter de Vries

(12 juli 2013, 11:17)
Mede naar aanleiding van dit artikel diende ik een klacht in bij de Reclame Code Commissie en die heeft geoordeeld dat de opmerking "Voedingsrijke" in strijd is met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code en heeft FrieslandCampina bevolen deze tekst niet meer te gebruiken.
Avatar

Gnaues

(13 juli 2013, 2:31)
Goed zo, Peter!
Avatar

Aad van Luijk

(13 juli 2013, 8:21)
Stokoud nieuws van “ouwe hap“ Peter de Vries alias Gnaues.
We zijn een half jaar verder en dan . . . . Met een opgedroogde grijze massa, uitgerangeerd van uit het bejaardentehuis op het oostelijke platteland “kijk eens hoe flink ik ben” bibberend om aandacht smekend je suffe middelvingertje, flink en gemaakt boos, om hoog steken. Hoewel je van de zenuwen je gedateerde pantalon vol schijt mag iedereen zien hoe flink je jezelf vindt. Heel officieel over de tekst "Voedingsrijke" klagen en dan ook nog eens zelf vermelden dat je zelf zomaar weet hebt (ja, zie eens hoe erudiet ik ben!) van het wereldberoemde non-valeurartikel 2 van de pietluttige onbenullige Nederlandse Reclame Code en dan ook nog een opzichtig: "Goe gedaon jochie". Ik vermoed dat hopman Peter de Vries en opperzeurpiet Gnaues één en dezelfde persoon zijn, met ideeën en denkbeelden uit ver vervlogen tijden. Aardige man, beroemd in Hengelo en omstreken vanwege een ingezonden brief in Dagblad De Tubanter van alweer 40 jaar geleden. Ja Gnaues, het is niet de tijd maar wij zijn het die voorbij gaan. Mooie wekkend beste vriend, geniet er van.

Pagina's

Gerelateerde items Frieslandcampina 1Camera