Gefragmenteerde klantinformatie grootste struikelblok voor marketing

Hoewel klantinteractie steeds meer digitaliseert, is er vaak nog sprake van ‘datasilo’s’ en is dynamische data niet realtime beschikbaar.

Dat blijkt uit marktonderzoek van data-driven marketingbureau . Het gaat om onderzoek onder bedrijven met meer dan 100 duizend relaties. 32% van de deelnemers onderhoudt contact met meer dan 1 miljoen klanten.

Meer dan de helft (53%) van de ondervraagde bedrijven ziet het uitbouwen en vasthouden van klanten als grootste marketinguitdaging, gevolgd door het werven van nieuwe klanten (49 procent). De integratie van on- en offline data en het personaliseren van outbound marketing staan een stuk lager op de prioriteitenlijst (23%).

Externe communicatiekanalen zijn bij veel bedrijven niet geïntegreerd. Eén op de drie Nederalndse bedrijven heeft het e-mailsysteem gekoppeld aan één ander outbound kanaal (zoals direct mail, telemarketing of sms) en 26% aan twee andere kanalen, terwijl 21% in het geheel niet geïntegreerd kan werken.

Erik van Stiphout, managing partner bij 2bMore, is deze fragementatie een struikelblok als het gaat omhet behouden van bestaande en werven van nieuwe klanten. &;Bedrijven die waarde creëren uit data doen twee dingen heel goed: hun data is centraal beschikbaar èn ze kunnen deze inzetten via gepersonaliseerde communicatiekanalen.&;

Het niet centraal beschikbaar zijn van gegevens leidt tot zogeheten ‘datasilo’s’. Hierdoor zijn bedrijven niet in staat om datadriven één-op-één-marketing handen en voeten te geven. Aan de beschikbaarheid van data ligt het niet. Negen op de tien bedrijven (89%) verzamelt persoonsgegevens en acht op de tien (79%) bewaart gegevens van transacties, contracten en abonnementen. Ook vragen aan de helpdesk (66%), webstatistieken (64%) en nieuwsbriefstatistieken (60%) worden bijgehouden.

Een meerderheid (79%) vreest door de achtertand op het gebied van datadriven marketing de aansluiting met de klant te verliezen. &;Het wordt steeds lastiger om klanten te binden en prospects tot verkoop te bewegen,&; zegt Van Stiphout. &;Bedrijven willen met scherp schieten, maar in de praktijk komt het vaak neer op een schot hagel.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie