'Groei internet compenseert advertentiemarkt niet'

Internetadverteren blijft groeien, maar compenseert de krimp in de advertentie-inkomsten van andere media niet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is een conclusie van Price waterhouse Coopers (PwC) in zijn jaarlijkse Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2013-2017. De daling van advertentie-inkomsten bij papieren kranten, tijdschriften, radio en televisie worden door internet niet goedgemaakt. Vorig jaar verloren dagbladen (-9 procent), tijdschriften (-6,4 procent), televisie (-5,9 procent) en radio (-4,7 procent) de meeste advertentie-inkomsten.

De inkomsten uit advertenties in de gamesindustrie steeg met 28,9 procent. De internetsector liet een stijging van 8,4 procent zien.

De advertentiemarkt krimpt dit jaar met 0,7 procent, zegt PwC. Het adviesbureau voorspelt dat er pas in 2014 en de jaren daarna weer een lichte groei plaatsvindt.

PwC spreekt de verwachting uit dat de bestedingen in de Nederlandse entertainment & mediasector jaarlijks met gemiddeld 2,6 procent zullen groeien naar 16,4 miljard euro in 2017.

Verder vooruit
Het tipping point - meer omzet uit internetadvertenties dan uit andere media - zou volgens PwC heel goed vóór 2020 kunnen plaatsvinden. Een meer concrete voorspelling die de consultant doet: 43 procent van de advertentiebestedingen komen in 2017 uit internet. (Nu een derde.)

BRIC
Wereldwijde merken verplaatsen hun advertentiebudgetten steeds meer naar opkomende economieën, zoals Brazilië, Rusland, India en China. Daar hebben Nederlandse ook last van.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie