Heineken voor het WK het sterkste Oranje merk

Voordat het eerste fluitsignaal heeft geklonken, wordt Heineken het sterkst geassocieerd met Oranje.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voorafgaand aan het WK wordt Heineken het sterkst geassocieerd met Oranje. De top 10 wordt op dit moment gedomineerd door biermerken, sportmerken en media. Opvallende afwezigen zijn de supermarkten. De eerst genoemde supermarktketen is Albert Heijn op de 14e positie. Dit blijkt uit het periodieke Oranje Onderzoek in opdracht van Telegraaf Media Groep.

Gezelligheid
Nederland is er niet gerust op. Slechts 14% denkt dat we een succesvol WK tegemoet gaan, terwijl 47% hier niet in gelooft. 39% heeft geen idee wat het WK voor Nederland gaat brengen. Toch hebben mensen wel zin in het evenement. Voor 8 op de 10 Nederlanders leeft het WK, zodra het eerste fluitsignaal heeft geklonken. Het WK staat voor een meer verbonden Nederland (69%) en voor gezelligheid (66%). Ondanks dat het vertrouwen in Oranje nog niet aanwezig is, geeft 81% aan wel trots te zijn als het Nederlands elftal goed presteert.

Brand fit
De positieve gevoelens zijn een goede basis om op mee te liften. Maar niet alle merken zijn hiervoor geschikt. Wil een merk succesvol inhaken op het WK of op Oranje moet het wel een link hebben met Nederland (37%) en/of met sport (36%). Een merk dat past bij het WK/Oranje heeft een groot deel van het succes van het inhaken in eigen hand. Merken worden Oranje- en WK-merken genoemd, omdat deze merken veel activiteiten ondernemen rond het WK en het Nederlands team (40%), omdat ze creatieve reclamecampagnes hebben rond het WK (23%) en omdat ze sponsor zijn (20%).
 
Verschuivingen?
Net als voorgaande jaren associëren mensen het merk Heineken het meest met Oranje. Ook ING scoort weer hoog. Net als Bavaria dat met haar jurk-actie een sterke positie in de top 10 heeft bemachtigd. Vorige EK’s en WK’s zagen we echter wel verschuivingen gedurende het WK. Ook dit jaar meten we de mate van Oranje-associatie en worden verschuivingen bekend gemaakt. De grote vraag is of supermarkten de binding met Oranje tijdens het WK weten te versterken!

Top 10 Merken die geassocieerd worden met Oranje op 15 mei 2014:

1. Heineken
2. KNVB
3. ING
4. De Telegraaf
5. Bavaria
6. NOS
7. Nike
8. Adidas
9. Amstel
10. Staatsloterij

Meer WK 2014-nieuws en achtergronden in het .
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie