Hema-omzet stijgt door nieuwe winkels, maar winst wordt er nog niet gemaakt

'Onze winkels moeten geen bazaars worden', zegt de Hema-topman Tjeerd Jegen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hema schrijft in het tweede kwartaal opnieuw rode cijfers, ondanks een verdere groei van de omzet. Het verlies viel met 19 miljoen euro wel flink lager uit dan een jaar eerder, toen het winkelbedrijf onder de streep ruim 30 miljoen euro tekortkwam.

De omzet nam in het tweede kwartaal met circa 8 procent toe tot 267 miljoen euro. Dat kwam mede doordat Hema vergeleken met een jaar eerder zes winkels meer telde. Ondanks de groei van de opbrengsten nam de brutowinst met ruim 2 procent af tot 113 miljoen euro.

In de eerste drie maanden van het gebroken boekjaar boekte Hema ook al een verlies. Het bedrijf is nog altijd bezig oude voorraden op te ruimen en verkoopt daardoor veel artikelen met fikse korting. Ook verkoopt Hema minder kleding, waar een relatief hoge marge op zit. Dat heeft zijn weerslag op de winstgevendheid.

De opruimingsoperatie zal ook volgend jaar nog doorgaan, zei de eerder dit jaar aangetreden directievoorzitter Tjeerd Jegen (foto) in een toelichting. Dat gebeurt wel zo gedoseerd mogelijk. &;Onze winkels moeten geen bazaars worden&;, aldus de topman.

Intussen werkt Hema hard aan verbetering van de beschikbaarheid van producten waar klanten wél op zitten te wachten. Dat werpt inmiddels vruchten af, maar Jegen vindt nog altijd dat het bedrijf zijn klanten te vaak &;nee&; moet verkopen.

Dat komt doordat de distributie de afgelopen jaren geen gelijke tred heeft gehouden met de sterke groei van het winkelbestand. ,,We hebben het ons daarmee veel te moeilijk gemaakt&;&;, zei Jegen. Bijkomend probleem is dat veel producten uit het Verre Oosten moeten komen en daardoor een lange levertijd hebben.

De topman is wel tevreden over de omzet, die voor het tweede kwartaal op rij is gestegen. Jegen: &;Positief is dat de klant Hema weer weet te vinden. Daarnaast pakken we marktaandeel in voeding en verzorgingsproducten. Maar er blijft nog een hoop werk te doen.&;

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie