Innovatieprogramma Spectacular ArenA eXperiences (SAX) vliegend van start

Amsterdam ArenA wordt fieldlab voor innovaties rond het meebeleven van sport en grote events

Op de foto v.l.n.r. René Delwel, penningmeester iMMovator, Geleyn Meijer, faculteitsdecaan Digitale Media en Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam, Jan Wester van TNO en directeur Big Data Value Center en Henk Markerink, CEO Amsterdam ArenA.

Tijdens een bijzondere aflevering van het Immovator Cross Media Café werd gisteren in de Amstrerdam ArenA het startsein gegeven voor het open innovatieprogramma (SAX). Deelnemers in het programma zijn Amsterdam ArenA, iMMovator, Hogeschool van Amsterdam en TNO. In het kader van het programma zullen nieuwe businesscase worden ontwikkeld die bijdragen aan een intensere beleving van sport en events, onder meer door, zoals dat officieel heet, &;publiek op afstand mee te laten leven, op innovatieve manieren verslag te doen en nieuwe eventvormen te creëren&;.

Freek van ’t Ooster, directeur iMMovator: &;Tijdens de presentaties van het Cross Media Café merk je dat Live events voor ieder mediabedrijf belangrijker zijn dan ooit: je moet daar zijn waar de consument is. Niet alleen verslag doen, maar mogelijkheden bieden om het event echt mee te beleven, in het stadion én op afstand. Daarom zijn we blij met de vele project- en testmogelijkheden die het SAX programma gaat bieden aan zowel gevestigde mediabedrijven als aan de innovators in ons iMMovator netwerk en de topsector Creatieve Industrie.&;

Het Spectacular ArenA eXperiences (SAX) gaat deze zomer van start en loopt tot en met 2020. Het programma richt zich op innovatie rond vier thema’s:

  • Betere bezoekerservaring voor, tijdens en na het event én op afstand
  • Meeslepende mediabeleving en media-innovaties
  • Nieuwe eventvormen
  • Data gedreven dienstenontwikkeling

Het innovatieprogramma SAX werd spectaculair gelanceerd met een demonstratie Drone Racing door de SquadQuadcopterGang, die in Dubai deelnam aan de finale World Drone Prix 2016. Henk van Raan, cio van de Amsterdam Arena, noemt drone racing en eSports als typische voorbeelden van het nieuw soort events waar de Amsterdam ArenA bij uitstek geschikt voor zou zijn.

Daarnaast wordt (big) data steeds belangrijker in de ontwikkeling van nieuwe businesscases,  stelt Jan Wester, van TNO en directeur Big Data Value Center: &;Dit werkt niet alleen door bij de ontwikkeling van nieuwe events, maar draagt ook bij aan een betere, meer persoonlijke gastvrijheid, bereikbaarheid en veiligheid in en rondom het stadion.&;

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie