Intertoys, Bart Smit en Toys XL samen verder als Intertoys

Het nieuwe merk moet volgens Blokker de omnichannel speelgoedformule van de toekomst worden.

De beslissing om Bart Smit, Intertoys en Toys XL samen te voegen onder de merknaam Intertoys volgt op een eerder besluit uit 2015 om de hoofdkantoororganisaties van Bart Smit en Intertoys te integreren en te huisvesten in een nieuw hoofdkantoor in Amsterdam. Deze verhuizing vond de afgelopen weken plaats.

In april 2016 werd Blokker Holding volledig eigenaar van Toys XL, door het resterende deel van de aandelen van de speelgoedketen over te nemen. De algemeen directeur van Toys XL rapporteert sindsdien aan Steven van Nieuwenhuijzen, concerndirecteur Speelgoed Blokker Holding en Algemeen Directeur Intertoys/Bart Smit.

Keuze merknaam

De speelgoedorganisatie van Blokker Holding heeft naar eigen zeggen uitgebreid onderzoek laten doen naar de merkwaarden en de consumentenwaardering van de speelgoedketens. Daaruit bleek dat de ketens Bart Smit en Intertoys populair zijn, en beide merknamen bekend. Toys XL staat vooral bekend om het brede assortiment en grote winkels. Omdat Intertoys in Nederland meer winkels heeft en een groot netwerk van franchisers kent, is er voor de naam Intertoys gekozen.

Daarnaast heeft Blokker gewerkt aan een meer klantgestuurde organisatie. De activiteiten en processen op het hoofdkantoor worden volgens de retailer helemaal anders ingericht en georganiseerd. De grootste verandering is een sterkere aansturing vanuit marketing en formule, de invoering van category management, meer focus op omnichannel en online verkoop.

Banen weg
De nieuwe werkwijze heeft wel tot gevolg dat diverse functies op het hoofdkantoor komen te vervallen. Daarnaast worden er ook nieuwe functies gecreëerd. Naar verwachting worden enkele tientallen medewerkers boventallig als gevolg van gewijzigde functieprofielen. Dit zal gefaseerd plaatsvinden. Waar mogelijk worden zij herplaatst binnen de nieuwe organisatie.

Van Nieuwenhuijzen in een persbericht:“De volledige focus op één winkelformule stelt onze organisatie in staat de service, het on- en offline assortiment en de winkelbeleving verder te verbeteren. Zo verwachten wij met nieuwe en verrassende innovaties te komen die de formule favoriet en relevant houden voor de klant van de toekomst. De bundeling van de merken Intertoys en Bart Smit, met hun goedlopende webshops en online bestelkiosken in iedere winkel, en de populaire megastores van Toys XL, biedt ons een kansrijk vertrekpunt om klanten te blijven boeien. Deze samenvoeging is daarmee een eerste stap van Intertoys om dé omnichannel speelgoedformule van de toekomst te worden.’  

Toys XL heeft 14 megastores, verspreid over Nederland. Alle Toys XL-filialen hebben een oppervlakte van minimaal 2.000 m². Bart Smit heeft 234 eigen winkels en 1.800 medewerkers in Nederland, België en Luxemburg. Intertoys heeft 176 eigen vestigingen, 125 franchisefilialen en 2.168 medewerkers in Nederland, België en Duitsland.

De winkels van Bart Smit worden gefaseerd omgebouwd in het eerste kwartaal van 2017. Eind 2017 zijn ook alle winkels van Toys XL omgebouwd en schakelt de speelgoedketen over op één webshop: intertoys.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie