Interview: Maurice Pothof (Netsociety) over de overname door Aegis.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Aegis Media neemt alle aandelen van searchbureau Netsociety over en voegt het bedrijf samen met iProspect. Wat betekent dit voor de Nederlandse markt? Acht vragen aan , mede-oprichter van Netsociety.

Vijf jaar geleden zijn jullie weggegaan bij Google om iets bijzonders voor jezelf op te bouwen. Nu keren jullie terug bij een groot internationaal mediabedrijf. Hoe voelt dat?
'Google was in de beginjaren een bijzonder ondernemende club waar we veel geleerd hebben. Vervolgens zijn we Netsociety gestart om een verschil te maken in het veranderende medialandschap en omdat we als ondernemers enorm veel kansen zagen. Aegis is groot geworden door acquisities. Dat zie je terug in de missie statement van Aegis waarin 'entrepreneurial spirit' een sleutelwoord is. Veel van de mensen die betrokken waren bij de bedrijven die zijn overgenomen, blijven bij Aegis hangen. Wij vinden dat een erg positief signaal en hebben dan ook alle vertrouwen dat we samen met de directie van iProspect de nieuwe organisatie naar een volgend niveau kunnen brengen.'

De identiteit van Netsociety blijft ‘vooralsnog’ bestaan? Is nader aan te geven hoe lang?
'We zijn trots op de naam die Netsociety in de markt heeft. Die naam is het resultaat van vijf jaar hard met z'n allen. We zullen dan ook voorzichtig omgaan met eventuele naamswijzigingen. Wat niet wegneemt dat de kans natuurlijk groot is dat op een bepaald moment de naam van Netsociety zal overgaan in Iprospect.Wanneer dat gaat gebeuren, kan ik niet zeggen.'

Wat zegt deze overname over de search markt? Blijft er ruimte voor gespecialiseerde search bureaus of gaat het richting integratie?
'Er blijft altijd ruimte voor gespecialiseerde partijen. Zeker omdat de zoekmachinemarketing markt steeds meer gedreven wordt door datamodellen en technologische oplossingen. Hierbij komt dat zoekmachinemarketing voor veel bedrijven van strategisch belang is. Hierdoor zullen veel bedrijven de samenwerking met het beste zoekmachinemarketing bureau verkiezen boven eventuele overkoepelende mediabureau afspraken. Aan de andere kant speelt wel de trend dat steeds meer nationale adverteerders de versplintering van hun online media activiteiten over verschillende bureaus willen tegengaan en specialismen bij één organisatie willen samenbrengen. Met deze samenwerking spelen wij in op die ontwikkeling.'

Een van de voordelen die jullie verwachten van de samenwerking is verbreding van de propositie. Welke ’nieuwe’ activiteiten zie je als bijzonder waardevol?
'IProspect is sterker op het gebied van display. Ook zijn wij enthousiast over hun lead & loyalty product. Hiermee kunnen bijvoorbeeld nieuwsbriefactiviteiten worden gekoppeld met aankoopgedrag van profielen, waardoor een effectieve retentie oplossing ontstaat. Voor veel van onze klanten zien we hier enorme kansen.'

Hoe belangrijk is het voor jullie om internationaal te kunnen werken?
'Internationalisatie stond bovenaan ons prioriteitenlijstje. Met klanten als KLM, Alitalia, transavia.com en Thomas Cook richten we met onze werkzaamheden reeds op meer dan zestig landen. We hebben overwogen om zelf een internationale groeistrategie te gaan volgen, maar we zagen de complexiteit hiervan in. Het internationale netwerk van Iprospect komt goed van pas. Voor veel klanten opent het deuren naar de Aziatische markt.'

Netsociety is veruit de grootste search specialist van Nederland. iProspect is ook een stevige speler. Hoe dominant wordt de nieuwe partij op de Nederlandse markt?
'In omzet en klanten worden we zeer dominant maar dat is geen doel op zich. Wij willen voorop lopen in de digitalisering van het medialandschap en dit willen we doen met mensen die passie hebben voor online media.'

Zijn de klanten van beide bureaus zondermeer op te tellen? Met andere woorden: is er overlap en/of zijn er conflicting accounts?
'We verwachten dat er er nagenoeg geen conflicten ontstaan. Bovendien werken we met gescheiden account teams, zoals dat ook bij andere bureaus vaak het geval is.'

Het management heeft zich uitgesproken om zich lang aan het bureau te verbinden. Welke rol ga je zelf invullen in de nieuwe organisatie?
'Klopt, we hebben ons allemaal voor een lange periode gecommiteerd en zien dit echt als de volgende stap in onze groeifase. Zelf zal ik zitting nemen in de directie en commercieel verantwoordelijk zijn voor de nieuwe organisatie.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie