Premium

Maxeda killt Formido

Het merendeel van de doe-het-zelf-winkels onder de formule van Formido zullen worden ondergebracht onder de paraplu van Praxis.

De doe-het-zelf-keten Formido verdwijnt op korte termijn uit het retaillandschap. Maxeda formuleert het besluit als een versterking van het merk Praxis. Maxeda: 'Na een grondige strategische evaluatie, kondigen we aan dat we het merk Praxis willen versterken door integratie van het merendeel van de Formido winkels.'

Het merendeel van de Formido-winkels wordt gedreven door franchisenemers, namelijk 62 van de 81 winkels. Maxeda zelf heeft 19 winkels in eigendom. De winkels zijn vooral gesitueerd buiten de grote steden.

Schaal
Volgens Maxeda zal aansluiting bij Praxis operationele synergiën en vereenvoudiging van de organisatie opleveren. 'Zo kunnen zowel Formido-winkels als klanten profiteren van een toegenomen schaalgrootte, grotere inkoopkracht en marketingvoordelen. Dit besluit zal onze toekomstige positie verder versterken in de huidige markt.'

Uitfaseren
De ceo van Maxeda, Guy Colleau, stelt dat schaalgrootte het toverwoord is in een markt waar de concurrentie toeneemt, onder meer door nieuwe toetreders op de doe-het-zelf markt. 'Daarom hebben we in het belang van alle partijen besloten om Formido uit te faseren en ons Praxis merk te versterken.'

Sluiting onvermijdelijk
Maxeda zegt een plan te hebben opgesteld om de transitie per winkel 'optimaal te managen'. Een onbekend Formido-winkels zal de deuren sluiten. Het merendeel van de Formido-winkels zal volgens Maxeda weliswaar worden omgezet naar de Praxis-formule en het merendeel van de Formido-franchisenemers zal ook een aanbod krijgen naar de Praxis-formule over te gaan. Maxeda: 'De resterende winkels zullen worden gefaciliteerd in het onderzoeken van andere mogelijkheden. Echter, voor sommige winkels zal sluiting onvermijdelijk zijn.'

Zorgvuldig
Maxeda-woordvoerder Sandy Perquin zegt in een reactie aan Adfogroep dat het hele proces zo'n twee á drie jaar in beslag gaat nemen: 'Het hele proces willen we zorgvuldig managen zodat we voor elke winkel de best mogelijke oplossing nastreven.' Het is volgens haar dan ook nog e vroeg om in te gaan op alle details. Over hoeveel winkels er ultimo sluiten en hoeveel banen daarmee verloren gaan, daarover doet Perquin op dit moment geen uitspraken.

Groeiperspectief
Perquin: 'We zullen de komende periode middels één-op-één bezoeken individueel per winkel de best mogelijke optie bespreken. We zijn ervan overtuigd dat we het merendeel van de voormalige Formido winkels een nieuw en beter groeiperspectief bieden. Met meer inkoopkracht en nationale merkbekendheid onder het Praxis-merk.

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie