door Rob Beemster, redactie | 10 februari 2014, 14:28 in Marketing Technology MobileMarketing.nl Social

Merken gaan aan de slag met sociale en geografische data

Marketeers zetten wereldwijd zwaar in op het beter benutten van social media data. Ook gaan ze meer gebruik maken van geografische data,

Het bijhouden van een crm-systeem met klantgegevens alleen volstaat niet meer. Steeds meer merken voegen hier fans en followers toe om een vollediger beeld te krijgen van de klant. Dat blijkt uit onderzoek dat softwareleverancier Adobe heeft uitgevoerd onder 741 marketeers over de wereldwijde trends en ontwikkelingen op het gebied van social, mobile en locatiegebaseerde content. Ging het in 2013 nog om 17% van de merken die de crm-database verrijken met data over social media-activitenen en profielen, dit jaar is dit gestegen tot 41%.

Niet alleen zetten marketeers in op het beter benutten van social media-data, ze gaan ook meer werk maken van personalisatie op basis van geografische data. In 2013 hield10% van de merken zich bezig het analyseren van check-ins, dit jaar neemt dat toe tot 25%. Merken investeerden de afgelopen jaren stevig in het optimaliseren van content voor mobiele devices. Inmiddels geeft72% van de marketeers aan dat hun website ‘mobile-ready’ is. Ook bij het optimaliseren van e-mail zijn stappen gezet. 60% van de markteers denkt te voldoen aan de verwachtingen van de consument. Waar nog wel winst valt te behalen is het toevoegen van een call-to-action aan mobiele content, bijvoorbeeld door een gerichte aanbieding te doen of door te verwijzen naar meer informatie. In 2014 gaan twee keer zoveel organisaties een call-to-action toevoegen aan mobiele content. Afgelopen jaar deed slechts 14 procent van de merken dit.


Merken proberen zoveel mogelijk zichtbaar te zijn in het dagelijks leven van hun klanten. Hiervoor maken marketeers steeds vaker gebruik van smartphone en tablet apps dieklanten toegang bieden tot verschillende diensten, zoals loyaliteitsprogramma’s, klantenservice en m-commerce.  Zo’n 68% van de merken zet momenteel apps in. Slechts 17% van de merken maakt gebruik van meer dan vijf apps.  Branded apps zijn sterk in opkomst. Van de merken die afgelopen jaar nog geen apps hadden, is 47% van plan om een app te introduceren.  

Het versturen van push-berichten wordt door 49% van de merken ingezet, terwijl 30% van plan is om dit te gaan inzetten. Opvallend is dat slechts 10% van de merken die push-berichten als communicatiekanaal gebruikt, de berichten personaliseert. Deze situatie is volgens Adobe vergelijkbaar met e-mailmarketing van tien jaar geleden en biedt kansen voor marketeers in 2014.
 
Voor het personaliseren van push-berichten is het wel nodig om gebruikers van de app te identificeren. Op dit moment laat 48% van de organisaties gebruikers inloggen bij het gebruik van hun apps. Naar verwachting stijgt dit percentage in 2014 naar zo’n 61%. Inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord iis het meest gebruikelijk (86%), gevolgd door inloggen met Facebook account (37%).




 

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten
Blijf op de hoogte

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs