Penetratie digitale tv 76 procent

In de tweede helft van 2011 was dit percentage 73%. De grootste groep kijkt digitaal via de kabel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Nederlandse televisielandschap digitaliseert steeds verder. Dit blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS) die sinds 2011 door TNS-NIPO wordt uitgevoerd. In de tweede helft van 2011 was had 73 procent van de huishoudens de mogelijkheid om op één of meer toestellen digitaal te kijken. Dat is nu 76 procent.

De grootste groep kijkt digitaal via de kabel: 50 procent van de huishoudens. 12 procent ontvangt tv via Digitenne en 6 procent heeft een schotel. Deze verhoudingen zijn niet veranderd ten opzichte van de tweede helft van 2011. 7 procent van de huishoudens heeft een IPTV aansluiting, glasvezel is in 4 procent van de huishoudens te vinden als bron van digitale ontvangst. In de tweede helft van vorig jaar waren deze percentage respectievelijk 5 en 2 procent.

39 procent van de huishoudens heeft een harddisk recorder aangesloten op éen of meer toestellen. (In 2011 nog 36 pct. De harddisk zit steeds vaker in de settop box geïntegreerd. Bijna één op de vijf Nederlandse huishoudens heeft een harddiskrecorder die in de settop box zit. Vorig jaar was dat nog 16 procent. Ook een vijfde van de heeft een DVD speler met ingebouwde harddiskrecorder, 16 procent bezit een exemplaar zonder harddisk. Deze laatste percentages zijn nagenoeg gelijk aan die in de tweede helft van 2011.

Internettoegang via de televisie groeit van 8 procent naar 11 procent van de huishoudens. Tablets computers zijn aanwezig in 19 procent van de huishoudens. In 32 procent van de huishoudens is een spelcomputer aanwezig. Bas de Vos, directeur SKO, zegt hierover: ‘Ruim driekwart van de Nederlandse huishoudens heeft toegang tot digitale televisie. Dat zie je ook terug in het kijkgedrag. Inmiddels gebeurt ruim 70 procent van de kijktijd via het digitale signaal. Digitale huishoudens kijken dus nagenoeg alleen nog digitaal.’

De Media Standaard Survey wordt uitgevoerd in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken: SKO, NLO, JIC STIR en NOM. In de eerste helft van 2012 werden er 3.770 huishoudens en 3.229 personen van 13 jaar of ouder in Nederland ondervraagd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie