Ruim 80 procent grote adverteerders actief met sociale media advertising

Adverteren op sociale media is geprofessionaliseerd. De budgetten stijgen snel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens het jaarlijkse Social Media Advertising onderzoek van PauwR is ruim 80 procent van de grote adverteerders actief met sociale media advertising en besteedt 19% van de ondervraagden meer dan 100.000 euro. Nog maar 17% is passief als het gaat om social media advertising. In 2012 was dit nog 44%. Het onderzoek is uitgevoerd onder de top 500 adverteerders van Nederland.

Facebook en YouTube blijven onder de grote adverteerders de populairste advertentiekanalen. Twitter heeft een inhaalslag gemaakt onder invloed van hun activiteiten in Nederland en is zelfs een iets populairder kanaal geworden dan LinkedIn. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat LinkedIn vooral aantrekkelijk is voor b-to-b bedrijven. De meerderheid van de ondervraagde adverteerders richt zich vooral op consumenten.

Bereik/branding
Ondanks een kleine daling blijft bereik/branding met 89% één van de belangrijkste redenen om te adverteren op social media. Daarnaast is leadgeneratie via social media een stuk belangrijker geworden voor adverteerders; 54% van de ondervraagde bedrijven geeft leadgeneratie aan als reden om te adverteren op social media.  In 2013 was dat ‘slechts’ 40%. Als bedrijven niet op social media adverteren komt dat meestal doordat ze er geen prioriteit aan geven.

Budgetten
De budgetten van meer dan een ton zijn explosief toegenomen. Waar in 2013 nog 7% van de ondervraagde bedrijven een budget van meer dan één ton, is dat in 2014 gestegen tot 19%. Ook zijn er geen bedrijven meer die nog testen met budgetten onder de 1.000 euro. In 2012 en 2013 werden dit soort ‘testbudgetten’ nog wel genoemd. Volgens ruim 75% van de topadverteerders zullen de budgetten het komende jaar alleen maar verder stijgen. 

Online marketingbureaus
Social media advertising wordt steeds vaker geheel uitbesteed. Het online marketingbureau is daarbij favoriet, gevolgd door het traditionele mediabureau en de social media bureaus. De grote adverteerders worstelen nog het meest met de ROI van social media advertising. Dit lijkt logisch, aangezien branding het belangrijkste doel is en de ROI daarvan lastig meetbaar is.

Tot slot adviseren de top 500 adverteerders andere bedrijven om vooral veel aandacht te besteden aan de doelstellingen, meetbaarheid en aan de doelgroep van een campagne. Met moet vooral ook kijken naar de lange termijn. De welbekende uitdrukking &;practice makes perfect&; is ook voor social media advertising van toepassing.

Het hele onderzoek is te vinden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie