Xavier van Leeuwe (NRC): 'Oplagecijfers bleken een perverse prikkel'

Wayne Parker Kent The Agency interviewde voor The Brief podcast van deze week Xavier van Leeuwe, director Marketing & Data bij NRC Media.

Wayne Parker Kent publiceert iedere twee weken The Brief, een podcast over content marketing en media. Iedere aflevering interviewen Mark Schoones en co-hosts Matthijs Tielman en Frank Goren een gast uit de mediawereld en bespreken ze het nieuws uit de wereld van content, marketing en media.

In deze nieuwste aflevering is Xavier van Leeuwe te gast. Van Leeuwe is director Marketing & Data bij NRC Media. In het gesprek vertelt Van Leeuwe hoe hij binnen zes jaar aan de hand van data de strategie van NRC Media succesvol bijstuurde. Een belangrijk onderdeel van die bijsturing draaide om het volledig omgooien van de KPI’s. &;We kwamen erachter dat oplagecijfers als KPI rare dingen veroorzaakten. Het was eigenlijk een perverse prikkel.&

Van Leeuwe vertelt dat de focus op de oplagecijfers uiteindelijk zorgde voor een verslechterde relatie met de klant. Aan de hand van dataonderzoek wist Van Leeuwe de focus van NRC Media te verleggen van oplagecijfers naar klantrelaties. In het gesprek vertelt Van Leeuwe hoe dat proces er precies uit zag.



The Relationship Economy
Van Leeuwe publiceert in maart van dit jaar het boek The Relationship Economy. In het boek gaan Van Leeuwe en z’n co-auteurs verder in op de transformatie waar Van Leeuwe NRC Media doorheen leidde.

De nieuwste aflevering van The Brief is nu te vinden in de iTunes-store, op Soundcloud en in alle overige podcast apps.

De shownotes 

Adformatie is mediapartner van The Brief

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie