Anno 2022 zijn de podcasts niet meer weg te denken uit het moderne arsenaal aan communicatiemiddelen om zowel vanuit journalistiek als vanuit commercieel vertrekpunt je verhaal te delen. Er zijn podcasts over media, podcasts over voetbal, podcasts over chiropractie, podcasts over tandheelkunde, over de pandemie, over CMO’s, over MBO’s, over wetenschap, over eten en, je raadt het al, zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar, laten we deze ruimte nuttig besteden en het vooral over podcasts als middel hebben.
Achtergrondmuziek of achtergrondpraat
Allereerst mijn persoonlijke mening: ik vind podcasts prettig om naar te luisteren, maar ben geen meesterbinger. Ik zoek inhoudelijk vooral gericht naar podcasts die me helpen kennis te verrijken en verder vind ik het vooral heerlijk om naar meligheid te luisteren. Om mee te lachen om suffe grapjes die ik zelf ook zou kunnen maken. Inhoudelijk helpt het me vooral wanneer de thematiek aansluit bij mijn zoektocht. Komen die twee samen, dan heb je mijn aandacht.
Vakmatig is het in my humble opinion een van de beste middelen die je kunt inzetten om je verhaal over te brengen. Het is voor gasten laagdrempeliger dan televisie en het biedt veel meer ruimte voor nuance dan print. Bovendien zijn podcasts het ultieme tijdverdichtingsmiddel. Strijken? Podcast. Autorijden? Podcast. Fietsen? Podcast. Een pijnlijke stilte opvullen? Podcast. Een oersaai gesprek opleuken? Dwepen met feitjes die je uit een hippe podcast hebt vernomen. Werkt echt. En heb je een natuurlijke spreker in je organisatie die op een prettige en begrijpelijke manier de materie weet over te brengen, dan heb je goud in handen. Liefst iemand met een prettig stemgeluid en een beetje charisma. En weet je wat helemaal fijn is en wat met welk ander middel dan ook een onmogelijkheid is? Luisteraars brengen fors wat tijd met je merk door, zonder dat zij zich ervan bewust zijn. 25 tot 60 minuten reclamevrije, toegewijde tijd aan jouw merk. Hatsee!
Maar betekent deze “gouden vondst” dan ook dat elke organisatie dan maar een podcast moet beginnen? NEEN. Alsjeblieft niet. Er moet namelijk wel een lekkere flow, cadans en regelmaat in zitten. Vaak gaat het daar namelijk mis na het initiële idee om maar een podcast te beginnen. Maar wanneer dan wel en vooral ook hoe? Vertel ik je aan de hand van onze recente initiatie van een toevoeging aan het rijkelijk gevulde pallet aan podcasts: De PRaatcast.
1. Formuleer een doel
Van de zomer doken mijn collega Judith Vermulst en ik een hok in en - overtuigd van ons verpletterende gevoel voor humor - spraken uit dat we een podcast willen. Maar waar te beginnen? De wens is al een start, maar dan nog moet het wel een duidelijk doel dienen. In ons geval was het doel: PR- en reputatiepraat toegankelijk maken. Voor vakgenoten, voor journalisten, voor klanten, voor de buurman en voor familie en vrienden. Dat betekent dat we geen eindeloze en hoogdravende discussies wilden, maar wat nieuwtjes, een case waarover we wat uitvoeriger praten, complimenten uitdelen aan en kritiek leveren op campagnes en afsluiten met nuttige en nutteloze tips. Het moest toegankelijk, vlot en educatief en het liefst met een beetje humor voor te lachen. De uitkomst is een wekelijkse podcast van max 25 minuten, met een eenvoudige opzet en zowaar geen invliegende vakgenoot maar een invliegende buurman die de publieke opinie vertegenwoordigt. De PRaatcast is geboren.
2. Ben je bewust van de inspanningsverplichting
Brengt me op puntje twee: het is echt wel veel werk. Dus wil je dit doen - reserveer er dan ook de nodige tijd voor. We houden voor ons werk sowieso het nieuws in de gaten, dus dan is het een mooie bijvangst dit te kunnen vertalen naar items voor de podcast. Maar je kunt voor een wekelijkse podcast echt wel rekenen op drie uur inspanning voor een half uurtje podcast. Nieuws verzamelen, in een draaiboek zetten, samen de verdeling aftikken, opnemen, promotekst tikken, de boel uploaden, social posts maken om de afleveringen te promoten, delen op socials. en dan besteden wij nog het montagewerk uit aan TIENproducties. Het is echt wel een tijdrovende klus. Maar als je het goed doet, “krijg je er ook zoveel moois voor terug”. Zonder dollen: maak het belangrijk.
3. Wees realistisch en heb het vooral leuk
Het opnemen van een podcast betekent niet dat je vervolgens doorbreekt als wereldster. Een teleurstelling? Welnee! Als je mazzel hebt bereik je meteen een groter publiek. Heb je minder mazzel, dan blijft het een beetje als het opnemen van een cassettebandje met je broer op je My First Sony (if you know, you know). Maar ook daarvoor gold: als je het maar naar je zin hebt. En zo is het ook! Het zelf maken van een podcast moet vooral leuk zijn, want die energie breng je over op je publiek. Dat maakt het ook een stuk prettiger luisteren wanneer je meeluistert met een levendig gesprek, in plaats dat je meeluistert met zo’n pijnlijk stil duo in een restaurant waarvan je je afvraagt waarom ze in godsnaam uit eten zijn gegaan. En waarom zou je energie en tijd in iets investeren waar je tenminste zelf niet een hoop lol aan beleeft?
Dus formuleer een helder doel, ga voor een aansprekend format, zorg ervoor dat de thema’s die je kiest aansprekend zijn voor het publiek (en know your audience) en pak het met iemand op met wie je een fijne chemie hebt. Kom je daar niet toe? Dan is aanschuiven allicht beter dan beheren.
Auteur: Renate Heins
Coopr, onderdeel van Candid, is een crossover communicatiebureau met Public Relations en Content Marketing in het hart. Het is onze ambitie om communicatievraagstukken op een creatieve, effectieve en geïntegreerde wijze voor onze opdrachtgevers op te lossen.
Candid verenigt de creatieve en strategische kracht van onder meer de mediabureaus STROOM, M2Media en De Media Maatschap, de digitale bureaus Online Company, Havana Harbor en Positive, de social media expert Daily Dialogues en het reclamebureau Creature. Daarnaast hebben marketing innovatie bureau Cogonez, brand identity specialist Millford, PR- en communicatiebureau Coopr en brand innovatie & transformation bureau Brand Potential zich bij ons gevoegd. De bureaus van Candid leveren marketing- en communicatieoplossingen die door data zijn geïnspireerd, door techniek worden ondersteund en door creativiteit worden gedreven. Maar die bovenal groei realiseren voor onze klanten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!