ING Bank stelt iets voor: verontwaardiging op grote schaal in 3, 2, 1…

Bank zitten zichzelf in de weg bij maatschappelijk relevante discussies.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maandagochtend (login) met het plan van ING om bedrijven inzicht te geven in het betaalgedrag van klanten. Of, zoals ING het zelf verwoordde: ING onderzoekt . Een formulering die herkenbaar is uit duizenden. Want wie heeft zich niet eens aangemeld voor een of andere nieuwsbrief met in het aanmeldproces een dergelijke zin. Nadat andere media het bericht – al dan niet goed geformuleerd – overnamen, was het wachten tot de mediastorm de kop op zou steken.

Heupen en voeten

In eerste instantie leek de online discussie vooral gelijkenis te vertonen met de discussies na de recente verkoop van Whatsapp aan Facebook of – langer geleden – . Verontwaardiging uit de heup, waarvan je je kunt afvragen in hoeverre de verontwaardiging leidt tot daadwerkelijk stemmen-met-de-voeten. Zoals bij de 35% van de respondenten die in een onderzoek antwoordden in verband met hun zorgen over privacy na de verkoop van Facebook Whatsapp in te ruilen voor Facebook Messenger.  

Achterdochtig

Maar er was meer aan de hand. &;Men&; heeft ‘het’ &;de banken&; nog steeds niet vergeven. Wat ‘men’, ‘het’ en ‘de banken’ nu precies inhouden, is niet duidelijk, maar de reputatie van de financiële sector is nog zeer broos. Je kunt als bank nog zo goed hebben nagedacht over alle voors-en-tegens, de buitenwereld zal alles per definitie met argwaan en achterdocht ontvangen. Op zijn minst. Het is eenzelfde benadering die er voor zorgde dat een uitspraak van de rechter over 3 (drie) medewerkers van SNS REAAL die alsnog recht hadden op een extra beloning leidde tot koppen als . Feitelijk niet onjuist, maar een goed voorbeeld van de manier waarop framing over de financiële sector nu werkt.

Broze positie

Datzelfde overkomt nu ING Bank. Er is vanalles te zeggen over de manier waarop de bank het nieuws naar buiten bracht. Zorgde het FD misschien voor een te zakelijke invalshoek van nieuws dat een bredere impact heeft? Was het wellicht beter om een proef als deze niet via het Financieel Fit programma, ? Was lancering via een volledig low-budget merk beter geweest ()?  Het begint echter bij de broze positie van banken in het algemeen.

Don’t be evil

Maar er is nog een ‘verliezer’: de discussie over de omgang met persoonlijke en vertrouwelijke gegevens. Want aan de ene kant vragen we ons voortaan altijd af ‘What would Google do?’. Aan de andere kant is er dat andere Google-gerelateerde motto: ‘Don’t be evil’. Nadat het punt over de 1,8 miljoen gesprekken werd verengd tot en nadat de Facebook-Whatsapp discussie ook snel verwerd tot een ‘Het zal wel’, zit nu het imago van banken een discussie over de kern van het idee van ING Bank in de weg.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie