Mobiele website of een app voor je recruitmentorganisatie

Door de toenemende beschikbaarheid en betaalbaarheid van de smartphones en tablets op de markt, zijn de type gebruiker en het gebruikersgedrag aan het veranderen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Mobiele apparaten zijn beter toegankelijk voor meer soorten gebruikers dan ooit tevoren. Meer en meer personen van laag - midden tot hoogopgeleide professionals maken veelvuldig gebruik van zijn of haar smartphone. Hoe ga je als recruiter reageren op deze veranderingen in het gedrag van je gebruikers en dus je community? En waar kies je voor als recruitment organisatie? Kies je voor een mobiele website óf een app? Veel organisaties en recruiters realiseren zich dat ze ‘iets’ moeten met mobiel internet. Maar waarop worden keuzes gebaseerd? En hoe pak je dat aan?

Met dit artikel wil ik graag helpen bij het nemen van de juiste beslissing voor je eigen recruitment organisatie en hoe je dat aanpakt. Is het noodzakelijk om een mobiele website/web-app en/of een native app te ontwikkelen? Of volstaat alleen een mobiele responsive (adaptive) website binnen je digitale strategie?

Opties:

Eenvoudig gezegd zijn er grofweg twee oplossingen. Afhankelijk van jouw zakelijke doelstellingen als recruiter en de wensen of zelfs eisen die daaruit voortvloeien zal je als je andere artikelen leest of experts raadpleegt in 9 van de 10 gevallen uitkomen op één van de volgende twee oplossingen:

Native Apps

Native apps zijn platformafhankelijk, maakt gebruik van alle functies op de smartphone en is te downloaden via de AppStore, Google Play of Windows Market. Native applicaties zijn speciaal ontwikkeld voor een bepaald mobiel platform zoals iOS, Android, Windows Phone of BlackBerry. Je kunt ze vergelijken met de software die op je laptop draait. Je downloadt de applicatie via een appstore en vervolgens installeer je de applicatie op je smartphone. Op dit moment zijn volgens een native-apps verantwoordelijk voor 87 procent van al het mobiele internetgebruik in de VS. Met andere woorden, native-apps zijn de standaard. Goede voorbeelden en dan specifiek voor recruitment organisaties zijn bijvoorbeeld; de Carerix Community app, Regis Consult app (pioneer in België op het gebied van mobile in recruitment) en de app van BKV Artsen & Intermediairs.

Mobiele Websites

Mobiele websites zijn er kortgezegd in 3 vormen (een van de drie vormen wordt soms aangeduid als web-app) Dit zijn websites die speciaal voor gebruik op smartphones en/of tablets zijn ontwikkeld. Ze werken met de standaardwebbrowsers en je hoeft ze dan ook niet als losse applicatie te installeren. Een veel voorkomende vorm van mobiele websites is de zogenaamde m.dot site. Dit is een website met een eigen internetadres (URL), bijvoorbeeld m.domeinnaam.nl, die specifiek is bedoeld voor smartphones en soms ook tablets. Het is vaak een uitgeklede versie van de hoofdwebsite met minder inhoud en minder functionaliteit. Goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld mobiel.detelefoongids.nl, m.mkb-brandstof.nl of www.nobel.nl. Bekijk die maar eens op je telefoon. In 9 van de 10 gevallen kan je maar 1 of 2 handelingen verrichten. Vaak wordt er ook vanuit de web-app gewezen tot de mogelijkheid om een native app te installeren. Een andere variant is een mobiele Responsive Website. Dit is een website die zodanig is ontworpen dat hij zichzelf aanpast aan elk denkbaar scherm. Van een kleine smartphone, via verschillende maten tablets en laptops met retinaschermen tot grote desktop schermen en Smart TV’s. Een adaptive responsive website gaat hierin nog een stap verder en is de derde variant en is als het ware een responsive website plus. De site past zich aan de schermgrootte aan, maar gebruikt daarbij ook scripts op de server om te herkennen welk apparaat de site bezoekt en/of bijvoorbeeld de schermresolutie (retina) en/of de snelheid van de internetverbinding, zodat de inhoud en de functionaliteit zich hieraan kan aanpassen. Goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld de responsive website van recruit2 en de responsive adaptive website van Webpower.nl.

Onderstaande afbeelding geeft goed de verschillen en mogelijkheden tussen native-apps en web-apps / mobiele (responsive) sites aan:

Ontwikkelingen:

Wat we veel zien is dat er veel gekozen wordt voor web-apps om op deze manier de kosten laag te houden en ontwikkelaars maar eenmalig een app hoeven te ontwikkelen die beschikbaar is voor alle bekende platformen. Voor jezelf als recruiter lijkt het budgettechnisch en qua snelheid misschien op de korte termijn interessant maar op de lange termijn zal je er zeker niet de vruchten van plukken. Daarnaast is het voordeel tevens een van de grootste nadelen. Één keer ontwikkelen en één keer de app voorzien van content zorgt ervoor dat deze niet per platform uniek is, wat slecht is voor je SEO resultaten. Ik durf dan ook gerust te stellen dat je met web-apps twee vliegen mist in één klap en je vervolgens een hoop tijd en inspanningen en dus geld zal moeten investeren om dit te herstellen voor de lange termijn. Web-apps waren wellicht in 2012 een oplossing, anno 2014 is dat lang niet meer het geval. En dan mobiele responsive websites. Binnen de recruitment wereld is een zekere tendens te zien dat (alleen) een mobiele responsive website als de standaard wordt beschouwd. Op het moment dat de beslissing wordt genomen om voor je recruitment, werving & selectie of arbeidsbemiddelingsorganisatie te kiezen is dat wellicht een goede keuze. Immers, responsive sites passen zich aan, aan het device waarmee het wordt bezocht. Het is dus bij uitstek geschikt om snel een telefoonnummer te raadplegen die wellicht klikbaar is en waarmee het dus makkelijker wordt gemaakt om voor opdrachtgevers of werkzoekenden contact op te nemen. Mobiele responsive websites zijn dus bij uitstek geschikt om new business mee te genereren.

Als dat eenmaal gerealiseerd is en new business via de (mobiele responsive en/of adaptive) website binnenkomt ontstaat het moment wat het meest belangrijkste is voor je als recruiter. Hoe blijf je in contact met je opdrachtgevers of dat ene talent waarvoor op een bepaald moment geen passende opdracht of vacature beschikbaar was ná de afspraak? Vanaf dit moment is het belangrijk dat je in contact bent en blijft met deze personen en aan community building gaat doen. Zodat je niet alleen in contact bent met hun, maar je community ook met jou! Dit is bij uitstek het moment om gepersonaliseerde content gericht per gesegmenteerde doelgroep te versturen.

Mobiele web-apps, mobiele responsive (adaptive) websites zijn hiervoor in beperkte mate geschikt en brengen dus beperkingen met zich mee. Met deze oplossingen kan je namelijk maar zeer beperkt gebruik maken van de functionaliteiten van de smartphone of tablet. Even snel een push bericht gericht per doelgroep versturen om extra aandacht op die ene vacature of nieuwsfeiten te leggen gaat niet met een web-app of mobiele website. Met een native app kan dat wel. Native apps maken namelijk gebruik van alle functionaliteiten van de smartphone of tablet en de mogelijkheden, gebruikservaringen én gebruikersdoeleinden zijn anders. Dit brengt absoluut kansen met zich mee, indien hier op de juiste manier mee wordt omgegaan.

Onderstaande afbeelding geeft het gebruikersgedrag en de gebruikersbehoefte per device aan:

In de oktober editie van het vakblad Werf& geeft Brechtje de Leij senior productmanager Mobile bij Sanoma geeft aan: ‘Bij Sanoma komt 70% tot 80% van alle pageviews via mobiele devices. Je zou denken dat bedrijven zich realiseren hoeveel verkeer via mobiele devices gaat, maar het is opvallend hoe weinig er een goed antwoord op hebben, met name als het gaat om recruitment. Je hoort vaak: een baan zoek je niet in de trein. Tot op zekere hoogte is dat waar, maar je leest wel het nieuws. En als een bedrijf in het nieuws is kijk je toch even op de site. Daar kun je als organisatie maar beter op voorbereid zijn. Het blijkt dat 90% van de mensen een taak start op het ene apparaat en de taak op een ander apparaat voltooit. Als je het als recruitmentorganisatie slim doet kan je ze op die momenten wel prikkelen en pak je door.”

Denk dus na over hoe je doelgroep zich gedraagt en speel daar op in. Verlang niet dat de gebruiker zich aanpast aan jou, maar pas je zelf aan de gebruiker aan, dan bereik je het meest. Je bereikt dan niet alleen de actieve banenzoeker maar ook de passieve.

Onderzoek van de Intelligence Group wijst namelijk uit dat 1 op de 4 (latent) werkzoekenden uitsluitend nog gebruik maakt van zijn of haar mobiele telefoon of tablet. En maar liefst 95% van dat gebruik gaat volgens van het TNS NIPO via apps. Deze gebruiker heeft behoefte aan andere, specifieke informatie. Indien je je als recruiter momenteel in een fase begeeft waarin een keuze gemaakt moet worden wat te doen met mobiel en het tevens de uitdaging is niet alleen de actieve banenzoeker te bereiken maar ook de passieve; houdt dan het volgende in gedachte: en-en is het uitgangspunt. Dus een mobiele responsive (evt. adaptive) website voor het informeren en genereren van new business en een native app voor het onderhouden van de contacten met je community en deze te voorzien van andere gepersonaliseerde content, bijvoorbeeld door middel van pushnotifications. Daarbij is het ook nog eens waardevol voor je SEO resultaten en sla je dus wel twee vliegen in één klap!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie