Retailers, marketingprofessionals en ondernemers de redding is nabij!

Veel retailers en marketing professionals vragen zich af of er überhaupt nog licht aan de horizon schijnt in retailland. Met koppen als ‘ontwrichting dreigt voor retailmarkt’ via retailnews.nl lijkt wel alsof de wereld in het huidige retail land vergaat.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar dat is natuurlijk onzin. Wel staan we aan de vooravond van grote veranderingen. Sommige veranderingen zijn al begonnen en andere zullen de komende jaren zichtbaar worden. Vorige week mocht ik de eerste Emerce eHome & Deco congres in de Amsterdam Rai bijwonen. Oftewel het eerste e-commerce congres op het gebied van wonen en decoratie aldus organisatie Sanoma en Emerce.

Online woonbranche is grootste groeimarkt.
Niet voor niets is dit jaar het eerste eHome & Deco congres gelanceerd want de woonbranche is hot. Één van de grootste online groeimarkten met veel nieuwe toetreders, denk aan Bol.com en Ikea. Volgens spreker Tom Peeters van Westwing (voorheen Dalani) is home & living de nummer 3 markt als het gaat om consumentenbestedingen en even groot als fashion en dus groter dan consumenten elektronica en boeken.

Er waren naast Tom Peeters meer inspirerende sprekers aanwezig zoals Erwin van Cooth en Dirk van den Boogaart van wehkamp.nl, die met 122 miljoen bezoekers en 7,1 miljoenen pakketten natuurlijk tot de top in Nederland behoort. Zij zien in de toekomst veel kansen in het op de markt brengen van eigen collecties.
Jeremiah Albinus van Fonq vertelde dat een groot deel van de omzet tegenwoordig mobiel wordt gedaan.

Ard Siekerman van Sanoma en Jorrit-Steinz van voor-thuis.nl deelden het traject waarom Sanoma een belang in SB Commerce genomen heeft waarbij de toegang tot kennis over online verkopen en alles wat daarbij komt kijken van het bouwen van omgevingen tot de logistieke kant een voornaamste reden was. De toegang tot onmetelijke vormen om klanten te inspireren was een zeer belangrijke reden van voor-thuis.nl om Sanoma te verwelkomen.

Inmiddels ben ik bijna 10 jaar actief als online retailer in de woonbranche en durf te zeggen met mijn kennis en ervaring dat ik een mening kan geven over het congres. En eigenlijk het belangrijkste wat me opviel is de line-up van sprekers. Er zat niet één retailer van de fysieke kant bij. Ook tussen de aanwezigen waren de fysieke retailers mondjesmaat aanwezig. Een beetje merkwaardig vond ik zelf want de grootste uitdagingen ondervinden met name de fysieke retailers. Ik merk in mijn omgeving dat inkopers en marketingmanagers aan alle kanten onder druk staan omdat ze het verschil niet meer kunnen maken. En dit komt met name omdat online nog steeds niet omarmd wordt. Bij navraag bleek dat deze retailers en professionals wel waren uitgenodigd maar helaas dit eerste jaar geen gehoor hebben gegeven.

Samenwerken is de oplossing.
Nu zeg ik echt niet dat iedere fysieke speler, online moet gaan verkopen. Maar waarom wordt er niet samengewerkt? Iedereen is zo druk bezig met zijn eigen straatje dat er met oogkleppen op naar de eigen winkel gekeken wordt en niet met opgeheven hoofd naar de mogelijkheden wanneer je gaat samenwerken.
Waarom denk je dat Ahold pure player Bol.com overgenomen heeft?

Fysiek en online bestaat straks niet meer. Omnichannel is het toverwoord en betekent eigenlijk niets meer dan de klant optimaal bedienen en de klant laten beslissen waar hij of zij zich oriënteert, de aankoop doet, retourneert of publiceert. Omdat pure fysieke retailers meestal geen idee hebben wat online retailen is en de echte online retailers een fysieke winkel inrichten niet voor zich zien kan men niet anders dan de handen in één slaan. Het beste van 2 werelden aanbieden aan de consument. Dus zie je concurrenten niet als vijand maar kijk naar de kansen. Zet die oogkleppen af, zoek mekaar op en wees innovatief. En jawel dan is de redding nabij.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie