Ambitieus, maar ingetogen. Nieuwe naam en nieuw logo Sanoma

Vanaf 17 april 2013 is de bedrijfsnaam van Sanoma Media gewijzigd in Sanoma. De organisatie hanteert voortaan één naam en één logo. Het nieuwe logo werd na een pitch ontworpen door het Deense E-Types.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op het eerste gezicht is het nieuwe logo nogal generiek: een moderne schreefloze letter op een grijs vlak. Toegepast in een grid, over een foto geplaatst of op een kleurvlak, waarbij de letters zich wat vrijer in het vlak bewegen, wordt het logo al wat spannender. Dat grid refereert aan pixels en levert interessante mogelijkheden op bij toepassing in digitale middelen.

Het grijze vlak in het logo is slechts de basisvorm die toegepast wordt in formele of zakelijke communicatie, zoals op facturen. In andere toepassingen kan het logo elke gewenste kleur aannemen. Afhankelijk van de ondergrond, het middel, de sfeer of de toon die het moet raken.

Het is altijd gevaarlijk om direct te reageren op een nieuw logo dat gepresenteerd wordt. De ‘proof of the pudding is in the eating’: een logo, en de hele huisstijl daar omheen, moet de kans krijgen zich te bewijzen. Aan de ene kant is het goed om te zien hoe de stijl wordt toegepast in middelen en hoe die middelen zich tot elkaar verhouden. Aan de andere kant is het belangrijk om te zien hoe zo’n stijl zich ontwikkeld na verloop van tijd. Zeker ten aanzien van dat laatste, kunnen we niet anders dan afwachten.

Wat me wel op het verkeerde been zet is de term logo. Dat is verwarrend en misschien ook niet zo goed gekozen. Sanoma zelf noemt het in een toelichting een label. Dat is beter op zijn plaats. Het bedrijf heeft er heel bewust voor gekozen om haar merken en haar content te laten spreken. Die zijn voor de eindgebruiker interessanter en relevanter dan de koepel die Sanoma heet. Die keuze is te volgen.

Vervolgens: het nieuwe label is gekozen omdat men een moderne uitstraling wilde. Dat is ook de reden waarom het woordbeeld uit letters in onderkast bestaat: Sanoma wil overkomen als een open, vriendelijke en benaderbare organisatie. Ook dat volg ik wel en herken ik in de weinige middelen die ik kan bekijken. Maar als ik die waarden teruglees terwijl ik schrijf, hebben die woorden in zichzelf al bijna meer emotie dan ik herken in het nieuwe label. Dat is bijna introvert. Het is een zeer impliciete stijl waar Sanoma voor kiest. Bewust, want de nieuwe stijl moest eenvoudiger zijn en internationaal consistent toegepast kunnen worden.

En toch is dat vreemd. ‘Sanoma maakt deel uit van de Sanoma Group, een veelzijdig media- en educatiebedrijf dat informatie en entertainment verzorgt voor miljoenen mensen in een groot aantal Europese landen’, aldus het persbericht. Het bedrijf heeft focus aangebracht door te kiezen voor ‘learning’ en ‘media’. En men is zeer actief op het gebied van ontwikkeling en innovatie. Ik proef in alles leiderschap en ambitie. En daar wringt het. Voor mijn gevoel past daar stellingname bij, een expliciete uitspraak, trots misschien wel.

De keuze voor het label lijkt een beetje een compromis. Natuurlijk: voor veel eindgebruikers is vooral de inhoud belangrijk. Maar een organisatie als Sanoma heeft ook vele stakeholders waar dat merk Sanoma wel degelijk relevant en belangrijk is. Ik vraag me af of daar niet een eigener en meer uitgesproken logo of label op zijn plaats was geweest. Ik vraag me ook af of dit label, op deze wijze toegepast en in die context, lang stand houdt. De tijd zal het leren.

Beelden: Sanoma

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie