BarDoggy: nooit meer een saaie avond

Een app waarop je voordeel kunt scoren bij leuke horecalocaties.

Anderhalf jaar geleden kwam Tim de Kraker, founder van uitgaansplatform BarDoggy in contact met een horecaondernemer die voor zijn bar een eigen applicatie wilde ontwikkelen. Tim bedacht dat het voor de consument veel aantrekkelijker zou zijn als er één applicatie zou zijn waarop meerdere horecalocaties zich konden aansluiten. Zo ontstond BarDoggy. Tussen alle drukte door maakte hij onderweg in de auto even tijd vrij voor een interview.

Hoe zou je in een tweet omschrijven?
“BarDoggy is de Tripadvisor voor uitgaan.”

Mooi gezegd, maar wat kunnen gebruikers nu precies met de app?
“Als je BarDoggy downloadt, scoor je heel veel voordeel bij leuke horecalocaties. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is je telefoon aan de barkeeper te laten zien. Ondertussen maakt de horecalocatie via iBeacon-technologie en je locatie contact met BarDoggy-gebruikers. Hierdoor weten vrienden elkaar eenvoudig te vinden, en spelen gebruikers automatisch mee met het digitale rad van fortuin.”

Het digitale rad van fortuin… wat houdt dit in?
“Zodra een gebruiker van de BarDoggy app bij een locatie binnen komt waar het ‘rad’ ook aan staat dan verschijnt zijn of haar naam op het scherm. Elke 15 min wordt er een rad getoond met op de schoepen de namen van de aanwezige gasten. Alle gebruikers kunnen dan aan het rad draaien. Door te winnen krijg je bijvoorbeeld een gratis drankje, of je naam en foto worden op een scherm geprojecteerd.”

Wat zit er in voor de horecaondernemers?
“We verkopen abonnementen en plaatsen een stukje hardware bij ondernemers. De ondernemer krijgt live inzicht in zijn bezoekersstatistieken, weet precies hoeveel nieuwe gasten er die avond zijn geweest, hoelang zij zijn gebleven en welk product goed verkocht. De combinatie tussen dat stukje hardware en onze app maakt ons op dit moment uniek in Nederland.”

Is dat ook jullie complete verdienmodel?
“Ja, de komende twee jaar wel. Ergens in die twee jaar zullen we een punt bereiken waarop we voldoende gebruikers en horecalocaties in ons platform hebben. Dan zullen ook toeleveranciers ons platform willen gebruiken. Enerzijds om consumenten te bereiken anderzijds om inzicht te krijgen in hun doelgroep.”

Hoe kwam je op de naam BarDoggy?
“We zijn ooit onder een andere naam gestart: mijnkroeg.nl. Omdat we internationale aspiraties hadden, vonden we BarDoggy beter. Vanuit marketingoogpunt had ik een aantal vereisten. Zo mocht de naam bijvoorbeeld niet eerder hebben bestaan. Ook wilde ik er een metafoor aan koppelen. Dat maakt het namelijk herkenbaar voor mensen. Waar Twitter koos voor een vogel, kozen wij voor een enthousiaste Franse bulldog die er graag op uit gaat. Als je een bepaalde bar leuk vindt, geef je een lickje in plaats van een like.”

Welke resultaten heeft BarDoggy al behaald?
“Sinds 1 april 2015 is het BarDoggy platform operationeel, met in totaal 100.000 mensen die het platform hebben gebruikt. Van deze gebruikers heeft 15% ook de app geïnstalleerd. Maandelijks gebruiken 15.000 unieke mensen de mobiele website of de app. 80% van de app gebruikers is een terugkerende gebruiker. We hebben al veel mooie recensies via de app store mogen ontvangen van tevreden gebruikers.”

Welke ontwikkelingen hebben jullie de afgelopen tijd doorgemaakt?
“In de eerste plaats hebben we de afgelopen anderhalf jaar zo’n 150.000 euro in marketing geïnvesteerd. Het resultaat is dat we op dit moment samenwerken met 220 horecalocaties in Nederland. Verder hebben we afgelopen week de Horecava Innovation Award in de categorie Mobile, Applications & Social Media gewonnen. De jury beoordeelde ons als ‘een innovatief concept dat inspeelt op de Internet of Things trend, waarbij alles met iedereen wordt verbonden. De app probeert de trend te doorbreken dat jongeren steeds later naar de kroeg gaan’.”

Ging het je alleen maar voor de wind de anderhalf jaar?
“Nee, zeker niet. Het duurde langer en het kostte meer geld dan ik vooraf had bedacht om te komen tot het punt waar ik wilde zijn. Ons doel is om een hele traditionele markt op een disruptieve manier te vernieuwen. Uitgaan draait nog steeds om elkaar ontmoeten en het gezellig hebben met elkaar. Dat was tien jaar geleden niet anders. Het enige wat is veranderd is, is de manier waarop we elkaar vinden. Het is soms lastig om conservatieve horecaondernemers daarvan te overtuigen.”

Wat kunnen we in 2016 nog van je verwachten?
“We zitten nu midden in de ontwikkeling van een kunstmatige intelligentie die uiteindelijk een zelflerend systeem neerzet waarbij we het hele algoritme van zoeken en vinden verder automatiseren. Over vier weken lanceren we deze update in de IOS-versie van onze app.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Matthias Baggerman.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie