Premium

Duurzaamheidscampagne Philips moet reputatieknauw helpen helen

Philips heeft handenvol bewijs dat het duurzaam bezig is, maar hoe breng je dat complexe verhaal over?

Oog voor mens én planeet
Philips

Begin dit jaar lanceerde Koninklijke Philips de campagne ‘Oog voor mens én planeet’. De vraag die de wereldwijde marktleider in gezondheidstechnologie centraal wil stellen, luidt: ‘Als onze planeet niet gezond is, kan de mens dat dan wel zijn?’ Een duurzaamheidscampagne dus. De timing is zo gek nog niet, want recent kwam meermalen in het nieuws wat een dramatische vervuiler de zorgsector is. Wereldwijd zou het gaan over 4,4 procent van de CO2-emissie, in Nederland zelfs 7 procent volgens het RIVM. Én er is vreselijk veel niet-circulair afval (we kennen de beelden van de berg wegwerpmateriaal die overblijft na een operatie).

In een persstatement zegt Philips zijn verantwoordelijkheid te willen nemen: ‘Als we patiënten op de best mogelijke manier willen blijven verzorgen, moeten we met dezelfde aandacht en urgentie voor onze planeet zorgen, nu en op de lange termijn.’ Dit is de campagnefilm die gezien kan worden als het vlaggenschip van de campagne ‘Oog voor mens én planeet’ (bureau: Omnicom for Philips, strategie OPRG, creatie TBWA).

Oog voor mens én planeet | Voor duurzame gezondheidszorg

Het is sinds de apneu-affaire weer de eerste keer dat Philips van zich laat horen middels een grote campagne. Is die campagne ook bedoeld om de toch behoorlijk gedeukte reputatie van Philips weer op te krikken? Nanda Huizing, head of communications & brand Benelux én lid van het global communications & brand leadership team bij Koninklijke Philips, geeft een uitgebreide toelichting op de campagne.

 

RM: Je kunt als merk of bedrijf de goede dingen doen en daar verder over zwijgen. Waarom is het voor Philips zo belangrijk om over duurzaamheid te praten?
NH:

‘Omdat duurzaamheid onderdeel is van onze missie en visie: het verbeteren van het leven van mensen. Dat doen we door betere zorg voor meer mensen (3 miljard, red.) meer toegankelijk te maken. Technologie en innovatie zijn daarbij heel belangrijke pilaren, evenals design. Design bedoel ik in brede zin, niet alleen het ontwerp van apparatuur maar ook hoe het optimaal gebruikt kan worden in een proces, en het design van user interfaces – en de derde pilaar is duurzaamheid. Die duurzaamheid is geen dingetje voor erbij voor Philips, we werken al 20 jaar keihard aan het verduurzamen van onze apparatuur en onze productie. We zijn sinds 2020 wereldwijd CO2-neutraal en hebben al jarenlang een hoge notering in de Dow Jones Sustainability World Index (DJSWI). In 2022 zijn we door de apneu-recall uit de topnotering geweest, maar in 2023 staan we weer als ‘one of the top health technology companies’ in de lijst voor onze sustainability performance.'

'Systemen circulair maken, apparatuur recyclebaar maken, het is een integraal onderdeel in onze strategie en we kunnen veel bewijs overleggen. We introduceren steeds meer producten met EcoDesign criteria, werken met leveranciers aan het behalen van gezamelijke klimaatdoelstellen en zoeken samenwerking op met ziekenhuis klanten om de gezamelijke ecologische voetafdruk te reduceren. (Huizing stuurt daags na het interview ook nog het net uitgekomen ESG-rapport over 2023 toe, met een indrukkend aantal duurzame wapenfeiten. Meer daarover is hier te vinden. Wij zijn een bedrijf dat dóet. Het zou heel vreemd zijn als we daar niks over zouden zeggen.’

‘Daar komt bij dat duurzaamheid echt een issue is in de zorg. De zorgmarkt vraagt ook om hulp. Die hulp willen we graag bieden. Samen met klanten kunnen we de zorg verder verduurzamen.’

Nanda Huizing -  Philips
Nanda Huizing - Philips Foto credit: Wendy van Bree
RM: Aan wie is de boodschap Philips voor duurzame gezondheidszorg gericht?
NH:

‘Daar brengen we gelaagdheid in aan. Van specifiek naar algemeen richten we ons ten eerste op de ziekenhuizen, onze partners. Maar in de gezondheidszorg hebben we met veel partijen te maken. Overheid, semi-overheid, verzekeraars, toeleveranciers aan ziekenhuizen, patiëntenorganisaties. Daar is de campagne ook op gericht. Maar het brede publiek willen we net zo goed bereiken. Met zowel de boodschap “gezondheidszorg” als de boodschap “duurzaamheid”. Het merk en onze reputatie moet weer geladen worden.’

RM: Doel je daarmee op de reputatieschade, opgelopen door de mankerende apneu-apparaten?
NH:

‘Absoluut. Hoe je het ook wendt of keert, met de apneu-affaire hebben we een deuk opgelopen en die moeten we herstellen. In Nederland staan we nog steeds op de tweede plek in de reputatie-ranking van Reptrak, maar we hebben echt nog wel werk te doen.’

‘Toen we met de ontwikkeling van deze campagne bezig waren, kregen we recent onderzoek van Forrester onder ogen over de factoren die ertoe doen bij het bouwen van vertrouwen in de b-to-b-markt. De belangrijkste facturen zijn value for money en financieel stabiel, (in de 70 procent, red.), maar op een gedeeld derde plek staat commitment aan duurzaamheid (47 pct). Op gevoel hadden we dus gekozen voor de goede richting, want ik weet niet precies meer hoeveel het eerst was, maar in ieder geval minder.’

‘En even los daarvan, intern is het effect van de campagne ook groot. Mensen zijn trots, delen dat, praten erover. Het is een echte conversation starter.’

RM: De campagnefilm is toegankelijk voor iedereen, dus ook voor het brede publiek. Hoe breng je die gelaagdheid verder aan in de campagne?
NH:

‘De video is moet inderdaad te begrijpen zijn voor iedereen en de merklaag is eenduidig: gezondheid en duurzaamheid. Verder hebben we die boodschap uitgerold in digital en out of home. Maar hoe verder je de funnel in komt, hoe specifieker de inzet wordt. Met FD/BNR werken we samen, we ondersteunen het wekelijkse radioprogramma en podcast “BNR Beter” met een branded content programma met het FD over innovatie in de zorg. Een van de thema’s hierbij is hoe de zorg te verduurzamen. We organiseren verschillende evenementen, rondetafeldiscussies met vakmedia in de zorg (onder meer Zorgvisie, Skipper en ICT&health, red.) en tenslotte gaan onze account-mensen natuurlijk ook langs bij de ziekenhuizen en nemen onze duurzaamheidspropositie daarbij mee. Die moeten om alles goed uit te leggen inhoudelijk sterk in hun schoenen staan en dat vergt extra training. Als er een specialist nodig is, dan halen we die erbij. Het punt is natuurlijk dat in een ziekenhuis kosten altijd op nummer één staan. Het moet budgettair wel passen. Maar als onze accountmanagers vervolgens kunnen aantonen dat het veel duurzamer kan, dan zijn ze aan boord.’

Vier banners voor campagne 'Oog voor mens én planeet'
Vier banners voor campagne 'Oog voor mens én planeet' Philips
RM: De emissie van de zorgsector is een groot probleem. Op welke manier is Philips eigenlijk onderdeel van dat probleem?
NH:

‘Niet zo zeer op het gebied van operatiemateriaal dat na één keer gebruiken wordt weggegooid, want in die categorie zijn we niet actief, behalve op het gebied van minimaal invasief opereren. Maar ja, we maken apparatuur. Daar zoeken we dan ook manieren om te verduurzamen. Apparaten energiezuiniger maken in het gebruik , ze circulair bouwen, zodat onderdelen weer opnieuw gebruikt kunnen worden en wat overblijft gerecycled kan worden. Daar zijn we al heel erg lang mee bezig en dat moet ook wel, want dat zijn lange cycli. We zijn al meer dan 25 jaar bezig met het terugnemen van apparatuur voor (deels) hergebruik en recycling. Heel lang daarvoor al, zijn we begonnen met het produceren van die apparaten.’

RM: Op jullie site Oog voor mens én planeet | Philips staan een vijftal oplossingen c.q. verbeteringen. Zijn dat de vijf punten die antwoord geven op de vraag ‘hoe gaat Philips reduceren?’?
NH:

‘Neeeeee…. Dat zijn echt maar vijf onderdeeltjes die we er hebben uitgelicht om als showcase te laten dienen. We doen zoveel meer. En het is veelal maatwerk. Philips treedt voor ziekenhuizen ook echt op als consultant om te helpen om hun milieu-impact te verlagen. Dat kan gaan over het vermijden van verspilling, hoe patiënten-flows in te richten. We zijn daar in alle bescheidenheid best ver in.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie