Geen flauw I.D.

Een belangrijk doel van grafische vormgeving is het vorm geven van een visuele identiteit. Een visuele identiteit is alles wat zichtbaar is aan de buitenkant van een merk, product of dienst.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het doel van een visuele identiteit is aan de buitenkant zichtbaar maken wat de eigenschap, waarde of het karakter is van een bedrijf/organisatie/merk. Een goede identiteit is daarom ook uitgesproken. Het is geen compromis. Het is helder. En duidelijk.

Wanneer kinderen de fase van pubertijd ingaan, gaan ze op zoek naar hun identiteit. Ze kiezen een uitdrukkingsvorm die bij hun past. Dit maakt het makkelijk om soortgenoten te herkennen. Ook is het fijn om mensen makkelijk te kunnen plaatsen. Voor de buitenwereld is het ook erg lastig wanneer iemand een identiteitsverandering ondergaat. Ze zijn dan lastig te plaatsen, voor de buitenwereld en voor de groep waar ze eerst bij hoorden.

Het is dus erg van belang dat de uiterlijke identiteit klopt en past bij het karakter van de persoon. Voor een visuele identiteit van een bedrijf is het ook niet anders. Een goede identiteit is uitgesproken, heeft een karakter, en trekt mensen met dezelfde karakters aan.

Voorbeeld.

1995. Mobiele telefonie werd gemeengoed. Providers schoten de grond uit. En er was er een die heel uitgesproken communiceerde: Ben. Met een hele karakteristieke grafische vormgeving. De identiteit was zo sterk dat alleen al aan de fotografie je de provider herkende. Met bekroonde campagnes stormden ze de markt binnen. Ben sprak een hele specifieke groep aan. Natuurlijk kon je met andere providers net zo goed bellen, maar dat deed je niet. Ben was van jou. Je was hip/eigenwijs en uitgesproken als je met Ben belde. En als je hip was maar niet met Ben belde, keken mensen je vreemd aan. Dan klopte er iets niet. Een groter marktaandeel kon Ben niet krijgen. Iedereen die paste bij Ben, belde met Ben. Totdat….Ben over werd overgenomen door T-mobile: een massaprovider. Ben was weg… De Ben-bellers werden vanzelf T-mobilers. De tijd van jaarlijks overstappen naar een andere provider was aangebroken. Providers proberen steeds extremer de markt te manipuleren met overstapkadootjes en tijdelijke kortingen.

Wáárom ik met Tmobile bel? Omdat ik er een Iphone bij kreeg. Dat ding past bij me. Handig, makkelijk, mooi. Over een paar maanden kan ik een nieuwe uitkiezen. Als ik overstap naar een andere provider…

Groet Armijn

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie