Nationale Opera & Ballet, superieure eenvoud als leidmotief

Wie langs de Amstel loopt zal zich niet altijd realiseren dat achter de muren van de Stopera een rijke wereld schuilgaat van opera en ballet. Zo’n 600 medewerkers werken elke dag aan het creëren, produceren en presenteren van gemiddeld tien opera- en tien balletvoorstellingen per jaar. Voorstellingen die internationaal in een zeer hoog aanzien staan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Stopera is het huis van de De Nederlandse Opera, Het Nationale Ballet en Het Muziektheater Amsterdam. Deze drie organisaties, die al jaren nauw met elkaar samenwerken gaan met ingang van 17 februari 2014 gezamenlijk verder onder de nieuwe naam Nationale Opera & Ballet. De twee kunstvormen houden een eigen naam, Het Nationale Ballet en De Nationale Opera, maar zijn merken van Nationale Opera & Ballet.

Fusie
Een belangrijk doel van deze fusie is om zich met één naam en één gezicht sterker en eenduidiger te positioneren als nationaal en internationaal topinstituut voor opera en ballet. Nationale Opera & Ballet staat voor de uitdaging om nieuw publiek aan zich te binden en tegelijkertijd de band met het bestaande trouwe publiek te onderhouden en te verstevigen.

Een belangrijk onderdeel van de gezamenlijke strategie is ook het ontwikkelen van het huis, het gebouw aan de Amstel, als een bestemming waar mensen graag komen om van voorstellingen te genieten, om met elkaar te converseren over opera, ballet en theater en om wat te eten en te drinken.


Huisstijl
De huisstijl van Nationale Opera & Ballet is ontworpen door . Eerder verantwoordelijk voor onder andere de huisstijl van het Centraal Museum in Utrecht. De ontwerpers zijn bij het ontwikkelen van de nieuwe stijl uitgegaan van het gegeven dat beide kunstvormen, opera en ballet, met elkaar gemeen hebben dat zij verhalen vertellen en dat het theater die verhalen toont. Dat is het uitgangspunt geworden voor het logo. De gelaagdheid van de verhalen die zich openbaren op het podium, voor en achter de coulissen. Deze gelaagdheid vind je terug in het logo, waar het de kunstvorm is die op de voorgrond treedt. Die gelaagdheid vind je ook terug in de communicatiemiddelen. Het logo vormt een streng maar teruggedrongen kader en biedt ruimte aan het verhaal van de voorstelling in beeld en geluid.

Een belangrijk leidmotief bij het ontwikkelen van de stijl en alle communicatiemiddelen is het gegeven ‘Superieure eenvoud’. Elk communicatiemiddel werd daar bij de ontwikkeling aan getoetst: straalt het vakmanschap en artistieke topkwaliteit uit?

Bewegend beeld
Een belangrijk uitgangspunt bij het ontwikkelen van de communicatiemiddelen was het feit dat de opera- en balletvoorstellingen hun kracht vinden in de combinatie van beweging, muziek en het visuele beeld dat gepresenteerd wordt.

Het was daarmee een voor de hand liggende keuze om voor de communicatiemiddelen uit te gaan van bewegend beeld in plaats van fotografie of illustratie. Een logische keuze ook in deze tijd van digitale media en de mogelijkheden die deze met zich meebrengen.

Voor het maken van de bewegende beelden ten behoeve van de campagnes heeft Studio Lesley Moore een samenwerking voorgesteld met de fotografen . (Zie ook het dat eerder op de site van Adformatie verscheen.)

Bijzonder
Bij elk huisstijlproject is het een uitdaging om overeenstemming te vinden over vorm. Bij een fusie geldt dat nog sterker. Wat dat betreft is de huisstijl in een relatief korte tijd ontwikkeld. Van pitch tot implementatie heeft het project iets minder dan een jaar gekost.

Dat is bijzonder want opera en ballet zijn twee kunstvormen met bijna tegenovergestelde culturen. Ondanks die verschillende achtergronden was er al overeenstemming over de creatieve richting naar aanleiding van de voorstellen in de pitch. Dat op de cover van de seizoensbrochure een beeld staat dat én opera en ballet vertegenwoordigt, was een jaar geleden nog niet vanzelfsprekend.

Implementatie
De huisstijl is nog niet overal geïmplementeerd, maar voor het publiek is een groot deel van de communicatiemiddelen al te zien in de nieuwe stijl: de - ontwikkeld door – de seizoensbrochure en de buitenzijde van het pand. De nieuwe stijl wordt voor het eerst toegepast in de campagnes voor de opera Lucia di Lammermoor en het ballet Fairytales.

;s

Lees ook het artikel van Suzanne van Nierop:

---

Roel Stavorinus is betrokken bij de realisatie van het project.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie