Wat mobile marketeers kunnen leren van de game industrie

Wat kunnen mobile marketeers opsteken van mobile gaming? De key takeouts van Casual Connect 2014.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit jaar werd voor het eerst sinds lange tijd weer de gaming conferentie Casual Connect gehouden in de beurs van Berlage in Amsterdam. De Casual Connect richt zich voornamelijk op vooruitstrevende ontwikkelingen en technieken binnen casual gaming. De conferentie wordt naast Amsterdam ook gehouden in onder andere: Kiev en San Francisco. Naast grote international partijen als Game Point en Big Fish games is Nederland sterk vertegenwoordigt met namen als Distimo, Chartboost, Booster Media en Spil games.

De (mobile) games industrie is inmiddels groter dan de filmindustrie van Hollywood. Dit heeft een zuigende werking op kennis en kunde. Ik ben van mening dat wij als mobile marketeers hier veel van kunnen leren. Hieronder geef ik een aantal key takeouts uit het mobile en cross-platform programma van de donderdag van partijen als App Annie, Fiksu, Superdata en Flurry.

De totale mobile game industrie was in 2013 goed voor een totale omzet van 14.1 miljard dollar voor dit jaar wordt verwacht dat dit zal oplopen tot een bedrag van 21.1 miljard.

40% van de mobile revenu wordt gegenereerd door 0.05% van de alle games. Peter Warman van Newzoo voegt hier in de vragenronde aan toe dat er in de US 210 mobile game bedrijven rond de 1 mln dollar omzetten.

Google play heeft voor het eerst in 2013 15% meer downloads gegenereerd dan iOS. Apple’s Appstore genereert ondanks dat wel twee keer zoveel revenu als Google Play.

2013 was het jaar van het opkomen van de communicatie apps die werken met vergelijkbare verdien modellen als games; freemium. Je ziet dit bijvoorbeeld in apps als: Lime en Kakaotalk.

De top drie van landen waar de meeste apps gedownload worden (Appstore & Google Play) zijn;

1. US 

2. China

3. Rusland

Het zal niemand verrassen dat Android het dominante platform is in ‘emerging markets’ voor het spelen van mobile games. Dit heeft een consoliderend effect op het device gebruik in deze landen.

In 2013 heeft er, na een daling in 2011 en 2012, weer een stijging van het aantal gratis games plaats gevonden. Deze trend zal zich verder doorzetten. Gebruikers willen niet meer betalen voor apps maar zijn wel meer geneigd aankopen te doen in de apps.

Wereldwijd zijn er in 2013 slechts 32 Apps die meer dan 20 miljoen gebruikers hebben.

22% van alles apps wordt slechts 1x gebruikt.

Om wereldwijd in de top 5 van de Appstore te komen moesten er in 2013, 70000 downloads per dag gegenereerd worden.

De Google Nexus wordt gezien als het beste referentie device voor het testen van Android applicaties.

Zorg bij de lancering van je app in de Appstore dat je de volgende zaken op orde hebt:

-      zorg voor beoordeling bij de lancering van je app,

-       maak goede screen shots en voeg hier tekstballonnen (call-outs) aan toe,

-       key words vergemakkelijken het zoeken,

-       Hou de beschrijving kort en bondig, echt niemand leest een uitgebreide beschrijving

Tot zover de Casual Connect, ik zie nu al uit naar de GDC deze zomer in Keulen, waar de strijd om het derde platform; Mozilla, Amazon of ... verder vorm zal krijgen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie