De European Publishers Council (EPC) bereidt zijn uitgevers voor op een reclame-omzetdaling tot zeventig procent als Google third party cookies verwijdert uit zijn Chrome-browser. Google wil dit - na meermaals uitstel - eind 2023 doen. Uitgevers gebruiken externe cookies om websitegebruikers te kunnen volgen en zo relevantere reclames voor te schotelen.
Als er geen goed alternatief voor de externe cookie komt, moeten Europese uitgevers rekening houden met aanzienlijk lagere inkomsten uit online advertenties. Die mededeling is te lezen in een brief (pdf) van de EPC aan Google. De EPC veegt in de brief de vloer aan met Google, dat beschuldigd wordt van monopoliegedrag op de advertentiemarkt en het op diverse manieren benadelen van uitgevers.
Antitrust-zaak in de Europese Unie
EPC maakt zich niet alleen zorgen om dalende omzet en de toenemende macht van Google, maar onderneemt (daarom) ook stappen. De organisatie heeft medio februari een officiële antitrust-klacht tegen Google ingediend bij de Europese Commissie. Doel van de klacht is de EU ertoe aanzetten om maatregelen te nemen die Google's macht op de advertentiemarkt verkleinen. Deze antitrust-zaak kan jaren duren.
Adformatie publiceerde in december een interview met Google Nederland-countrymanager Martijn Bertisen. Het interview gaat onder meer in op de recordboetes die de EU Google al heeft opgelegd vanwege machtsmisbruik.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!