Premium

Ikea richt zich met 'Claim je kamer' voor het eerst specifiek op jongere doelgroep

Tieners hebben volgens Ikea behoefte aan ‘personal space’. Het winkelhuis haakt hierop in door jongeren zelf hun kamer te laten ontwerpen.

In de nieuwe Ikea-campagne ‘Claim je kamer’ worden tieners uitgedaagd om virtueel hun kamer te stylen met Snapchat en gifjes van Ikea-producten. Ikea hanteert een ‘mobile first’-aanpak, waarbij social influencer Nina Houston tieners op Instagram en Snapchat oproept hun eigen kamer in te richten. Daarnaast is de campagne te zien via Instagram Stories, Facebook en televisie.

Claim je kamer

Het idee voor de ‘Claim je kamer’-campagne komt voort uit een recent trendonderzoek van Ikea. Daaruit blijkt dat jongeren een groeiende behoefte hebben aan een eigen plek thuis. Ikea: 'Vanaf 12 jaar willen zij hun slaapkamer zelf inrichten en hebben hun ouders hier weinig over te zeggen. Door tieners virtueel hun kamers te laten stylen voordat ze naar de winkel komen, haken we in op deze behoefte.'

Met de campagne mikt Ikea voor het eerst expliciet op tieners en hun kamers. Met de muziek, keuze van kanalen en de Nederlandse tieners in de hoofdrol, wil Ikea de doelgroep aanspreken. Snapchat is volgens het Zweedse meubelhuis een geschikte manier om de doelgroep te benaderen, omdat tieners zelf kunnen bepalen of ze wat met de boodschap doen. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie