Bedankt IAB Nederland, al 20 jaar!

De Persgroep bedankt IAB Nederland voor de bijdrage die de vereniging nu al 20 jaar levert aan digital advertising en marketinginnovatie.

IAB 20 Jaar

IAB Nederland was in 1998 de eerste branchevereniging die exploitanten uit de online industrie, reclame- en mediabureaus en adverteerders samenbracht en niet in silo’s dacht. Op het 20-jarig jubileumfeest in het DeLaMar Theater in Amsterdam werd deze diversiteit gevierd met een al even divers programma. ‘Alle bloedgroepen waren vertegenwoordigd. Mooi om te zien dat IAB Nederland floreert als platform, bruggenbouwer en vliegwiel van duurzame digitale groei en marketinginnovatie.'

In het DeLaMar Theater ging het dinsdagmiddag 4 september over programmatic en over mobile. Over advertising, publishing en marketing. En over transparantie, ethische en privacy-vraagstukken. Het podium werd gedeeld door Nigel Gilbert van AppNexus, Ashley Vinson van Facebook, Tom Peeters van Fresh Food Ventures, Eneco’s voormalig managing director consumenten Erik van Engelen en Roel van Rijsewijk van Deloitte. Moderator Igor Beuker, oud-IAB-voorzitter en oud-IAB-directeur, zorgde voor discussie en interactie met het publiek. Er zaten zo’n 350 mensen in de zaal. Een mooie dwarsdoorsnede van de leden van het 20-jarige IAB Nederland: adverteerders, mediabureaus, adtech-partijen en exploitanten. 

Een cadeautje voor de leden

Als de zaal leegloopt om naar de borrel te gaan, loopt IAB Nederland-directeur Yvonne de Jager vol adrenaline door de foyer van het DeLaMar. Ze kijkt tevreden terug op het programma. Ze is blij met de vorm en met de inhoud. ‘Ik ben nu anderhalf jaar directeur van het IAB en terwijl ik hier rondloop denk ik: wat bijzonder dat ik bij dit 20-jarig feest mag zijn en dat wij in staat zijn om dit neer te zetten. Ik ben ook trots op de inhoud, omdat de onderwerpen en discussies die actueel zijn in digital advertising en marketing aan bod zijn gekomen en we verschillende partijen op het podium hadden, klein en groot en divers van achtergrond. En als ik snel door de zaal keek, zag ik ook daar dat onze bloedgroepen goed vertegenwoordigd waren. Mooi om te zien dat IAB Nederland floreert als platform, bruggenbouwer en vliegwiel van duurzame digitale groei en marketinginnovatie.’

de persgroep
IAB Nederland-directeur

Kennisdeling en publicaties

Gevraagd waar ze het meest trots op is als ze denkt aan 20 jaar IAB Nederland, noemt IAB Nederland-voorzitter Nathalie Peters verschillende initiatieven waarmee IAB Nederland een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de sector. ‘In januari 1998 introduceerden we de eerst richtlijnen hoe we online gingen meten; dat was wel een ding in onze branche. Dat werd snel gevolgd door standaardisering van bannerformaten. Een meer recent initiatief waar IAB Nederland in mijn ogen trots op mag zijn is het nieuwe Consent en Transparancy Framework voor het managen van toestemming onder de nieuwe GDPR/AVG-wetgeving, waarbij alle grote advertentiespelers zijn aangesloten. Allemaal zaken die bij de groei en het volwassen worden van de markt behoren.’

IAB Nederland wordt in het bijzonder geroemd om de kennis die de vereniging deelt via onderzoeksrapporten, voorlichtingsbijeenkomsten en publicaties. Zoals de AdSpend Study en het CMO-onderzoek, waarin IAB Nederland adverteerders het woord geeft over de status van de digitale transformatie in het Nederlands bedrijfsleven.

nathalie
IAB Nederland-voorzitter

Gefeliciteerd, IAB Nederland

Een van die belangrijke partijen is de Persgroep. Om IAB Nederland te feliciteren en te bedanken voor de structurele bijdrage die de vereniging nu al 20 jaar levert aan de ontwikkeling van digital advertising en marketinginnovatie, was de Persgroep ook sponsor van het jubileumfeest. 

Nathalie Peters is aangenaam verrast: ‘Wij zijn heel blij dat de Persgroep er is. Ze zijn een belangrijke sponsor van IAB Nederland en we werken daarnaast heel graag op de as van de inhoud met hen samen. Zo organiseren we sessies en betrekken de Persgroep bij de programmering van onze events. We vragen ze regelmatig om mee te denken, omdat de Persgroep een voortrekkersrol inneemt in de Nederlandse markt en zich inzet om haar kennis te delen. Dat vinden wij heel mooi.’

Thomas van Vessem, manager corporate marketing van de Persgroep, legt uit: ‘IAB Nederland faciliteert kennisdeling met taskforces die bestaan uit verschillende bloedgroepen in de markt en brengt partijen samen om de markt uit te dagen om zich nog beter te ontwikkelen. Ze dragen voortdurend bij aan de kwaliteit in het digitale speelveld en daar willen wij ze graag in ondersteunen. Daarom zijn we sponsor van IAB Nederland en werken we graag en veel inhoudelijk samen. Dat past bij onze positie als marktleider maar ook bij ons geloof in de kracht van verbinding. De beweging die ons vak maakt, digitaal en interactief, vraagt daarom. Om verbinding, duiding, educatie, standaardisering en afstemming met de overheid. Zo helpt IAB Nederland het vak écht volwassen te worden.’

De persgroep
Manager corporate marketing De Persgroep

Al 20 jaar pleitbezorger van samenwerking

En dan is er het nieuws dat IAB Nederland en BVA bond van adverteerders op de dag van het 20-jarig jubileumfeest naar buiten brachten: de beide brancheverenigingen gaan nog intensiever samenwerken dan ze al deden. 

Naast het bundelen van hun kennis en expertise gaan IAB Nederland en BVA speciale taskforces oprichten en vanuit dezelfde locatie in Amsterdam werken. Door de samenwerking is de grootste coalitie van adverteerders, mediabureaus en exploitanten in het digitale marketingdomein in Nederland ontstaan. 

‘Hier ben ik zeker trots op’, zegt Peters. ‘Wij pleiten al 20 jaar voor ontzuiling en samenwerking in onze industrie. Deze krachtenbundeling gaat ons helpen bij de vraagstukken op het gebied van transparantie, internationalisering, organisatie, mensen en lobby. Samen spreken BVA en IAB Nederland namens de volledige sector en kunnen we ook in Den Haag onze invloed effectiever aanwenden. Dat hebben we al gemerkt met onze gezamenlijke Werkgroep Privacy. Ook in Den Haag vinden ze het goed om te zien dat verenigingen zoals de onze zich samen inzetten om zaken te verbeteren. Het is heel fijn om te merken dat we als IAB Nederland in 20 jaar zijn uitgegroeid tot een belangrijke gesprekspartner én onafhankelijk platform voor alle partijen in de markt.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →