2009: minder auto’s verkocht, maar wel kleiner en schoner

De gevolgen van de kredietcrisis en de stagnatie van de economische groei zullen niet voorbij gaan aan de autobranche. Consultancybureau Aumacon voorziet voor het komende jaar een totaalmarkt van 470 duizend nieuwe personenauto’s in Nederland, een daling van zo’n 7 procent ten opzichte van 2008. Het positieve nieuws: de auto’s worden kleiner en schoner.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit eerder onderzoek van onder meer ING is al gebleken dat het ritme van op- en neergang in de autosector sterke gelijkenis heeft met de economische cyclus. Niet alleen zal de verminderde koopbereidheid bij de gewone consumenten snel voelbaar worden, ook het tanende vertrouwen onder bedrijven zal direct gevolgen hebben voor de investeringen in het wagenpark.

Tegenover de ruim 500 duizend autoverkopen in 2008 voorziet consultancy Aumacon voor volgend jaar een terugval naar 470 duizend stuks. Vooral grotere modellen, zoals mpv’s en suv’s, krijgen het moeilijk om nieuwe klanten te vinden. Daarnaast zullen met name dieselauto’s weer wat verder uit de gratie raken.

Hybride-modellen zijn daarentegen aan een sterke opmars bezig. Onder invloed van het snel stijgende aanbod én het scala van fiscale extra’s zal volgend jaar één op de 20 nieuwe auto’s van een verbrandings- plus elektro-aandrijving voorzien zijn.

De Nederlandse automarkt behoort dit jaar tot de weinige markten in Europa waar nog enige groei is, voor 2009 is een daling echter onontkoombaar. Eerder al becijferde het internationale researchbureau J.D. Powers voor 2009 een terugval in de totale Europese markt van 9 procent.

De Nederlandse consument zal zich globaal aan dit beeld conformeren, de zakelijke markt zal naar verwachting wat minder dalen. Bijkomend negatief aspect voor de Nederlandse autoverkopen van 2009 is wel dat juist auto’s uit het slechte verkoopjaar 2005 (465 duizend nieuwverkopen) voor vervanging aan de beurt komen.

Bovendien beleeft de occasionmarkt - door een slechte aansluiting tussen vraag en aanbod - slechte tijden, waardoor voorraden toenemen. Daarnaast komt de winstgevendheid van veel autodealers extra onder druk te staan gezien de marktbrede voorkeur naar kleinere, minder winstgevende modellen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie