Het nieuwe corporate merkdenken in de praktijk

Tijdens Autumn Break geeft Tibor van Bekkum een workshop over corporate merkdenken: Het corporate merk en organisatie-identiteit: twee kanten van dezelfde medaille? Organisatie-identiteit en het corporate merk focussen beiden op de vragen ‘wie zijn wij als organisatie?’ en ‘wat willen wij zijn?’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Organisatie-identiteit gaat daarbij over datgene wat er tussen de oren van de mensen zit binnen de organisatie. Organisatie-identiteit is een ‘stille kracht’ die richting geeft aan gedrag en keuzes van medewerkers. Het corporate merk gaat daarbij over de wijze waarop een organisatie zich feitelijk, doelgericht en doelbewust manifesteert richting externe en interne doelgroepen. Organisatie-identiteit en het corporate merk zijn dus twee kanten van dezelfde medaille: de een zit onder het oppervlakte, de ander is het oppervlakte. Wat zien we in de praktijk van het corporate merkdenken?

Dat organisaties naast communicatie en marketing ook het primaire bedrijfsproces, werving- & selectie, beloningsbeleid, innovatiebeleid, productontwikkeling, het besturingsmodel, et cetera aanpassen op de positionering van het corporate merk. Zo zijn de Zeven Zekerheden van Jumbo o.a. vertaald naar gedragsregels voor het winkelpersoneel. Binnen Nationale Nederlanden worden alle HR-instrumenten in dienst gesteld van de nieuwe positionering. Philips heeft haar innovatieprocessen en beloningsbeleid o.a. geënt op Sense & Simplicity.’.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie