Premium

Hans Brouwer: 'Ik wil graag iets van verschil maken'

Hij werd onlangs verkozen tot de 'meest onmisbare persoon in de marcom-industrie'. Maar de 'honger' van Hans Brouwer (MassiveMusic, A'DAM Toren) is daarmee nog niet gestild.

Foto: Jurgen Koopmanschap/Studio Gemini

Met zijn MassiveMusic, het grootste reclamemuziekbedrijf ter wereld, maakte Hans Brouwer onder meer muziek voor de Olympische Spelen en de Premier League. Ook is hij een van de initiatiefnemers van de A’DAM Toren. Hoe hoog kun je vliegen? 

Eerste vraag moet natuurlijk zijn: hoe voelt zo’n eerste plaats ?

‘Ik ben echt ontzettend trots. Het feit dat branchegenoten, mensen uit de communicatiewereld, deze keuze hebben gemaakt, is een prachtige erkenning. 

Hoe blik je zelf terug op afgelopen jaar?

‘Het was best een roerig jaar. Dat stond natuurlijk in het teken van de opening van de A’DAM Toren en de verhuizing van MassiveMusic na vijftien jaar Oostenburgervoorstraat. We hebben ook personele wisselingen gehad, die weer zorgen voor nieuwe energie. Het is fijn om te zien dat Massive in zo’n jaar toch stabiel koers heeft weten te houden en dat onze klanten ons toch altijd weten te vinden. 

‘We hebben als ontwikkelaars van de A’DAM Toren een aantal keuzes gemaakt die niet per se commerciële keuzes waren, zoals de membersclub voor de creative industrie ADAM & CO. Dat bleek en blijkt een lastig maar boeiend traject, waarbij het doel blijft om mensen uit verschillende creatieve disciplines met elkaar in contact te brengen.

&;Te inspireren en geïnspireerd te worden. Mijn mede­ontwikkelaars, Duncan ­Stutterheim en Sander Groet, verdienen een groot compliment door op die prachtige 18e verdieping niet te kiezen voor een sky-bar, maar hierin mee te zijn gegaan.’

Welke reclameman of -vrouw, is jou zelf in het afgelopen jaar opgevallen?

‘Ik zat laatst tijdens een etentje naast Lars Mars Jorgensen (ECD Anomaly, red.), en was onder de indruk van zijn ideeën en energie. Hij behoort tot de categorie mensen die de business veranderen, die vooroplopen en pionier durven te zijn. Daar zijn er gelukkig best veel van in Amsterdam, van wie sommigen zich onder de radar begeven en niet tot de usual suspects behoren. 

&;Wat dichter bij huis, op zowel zakelijk vlak als privé, heb ik enorm veel respect voor Victor Knaap en Wesley ter Haar, met hun expansiedrift en zegetocht in de digitale wereld. Prachtig om te zien en heel goed voor de uitstraling van de Nederlandse reclame-­industrie.’

Je hebt het grootste reclamemuziekbedrijf ter wereld gebouwd en het einde van de groei lijkt nog niet in zicht. Hoe staat het daar nu mee? 

‘We hebben nu vijf vestigingen wereldwijd, met om en nabij de 50 fte’s. Er komt dit jaar een nummer zes bij, waarover ik nog niks wil zeggen behalve dat ik zojuist de lease van het nieuwe kantoor heb getekend; en de enige woorden die ik kon lezen in het contract waren Massive en Music. En ik kan goed Frans en Duits.

&;Buiten de fte’s hebben we ­wereldwijd een fantastische poule van componisten. Per stad is er een vaste kern van specialisten met wie we dagelijks werken, maar het totaal aantal componisten van een jaar werk is meer dan honderd.’ 

Had de kleine Hans Brouwer op Ameland dit ooit durven dromen?

‘Dat ik van Ameland kom is een misverstand. Ik ben geboren en getogen in Amsterdam-West, mijn ouders komen wel van Ameland. Ik heb er nooit van gedroomd, of durven dromen om te doen wat ik nu doe. Ik heb altijd dingen in de muziek gedaan, of dat nu als hobby of beroepsmatig was.


Foto: Andreas Terlaak

&;Ik heb ook nooit een baan buiten de muziek gehad. Toen de combinatie met reclame zich aandiende, was het duidelijk dat ik daarin zou blijven, want voor mij valt alles daar samen. Het ondernemen zit in de genen. Bij mijn bandjes deed ik altijd al de boekingen, het management, enzovoorts. Ongemerkt kwam dat, toen het ondernemen serieuzer werd, goed van pas. 

&;Als vervolgens een paar ontwikkelingen goed uitpakken, komen er steeds nieuwe mogelijkheden op je pad. Vanwege Massive vonden Sander en Duncan mij, want Massive is blijft in alles wat ik doe de kern.

&;Eerst was de bedoeling dat ik enkel als huurder en muziekbedrijf onderdeel van de plannen voor de Toren zou worden. Toen bleek dat we qua ondernemende ideeën zo op één lijn zaten, dat het heel natuurlijk voelde om samen verder te gaan. 

Hoe belangrijk is muziek voor reclame? En is dat aan het veranderen?

‘Misschien nog wel belangrijker dan ooit. Merkconsistentie wordt in een fragmentarischer wordende communicatiewereld steeds belangrijker, en merken ontdekken dat muziek hierbij een belangrijke rol kan spelen.

&;De reclame is aan het veranderen en muziek verandert mee. Het is niet meer die ene TVC, die vrij overzichtelijk was. We waren vanmiddag nog bij een briefing, waar het binnen één campagne over heel veel verschillende mogelijkheden met muziek gaat.

&;Audio en muziek worden vast onderdeel van de corporate identity en dat onderdeel wordt ook steeds vaker bij ons neergelegd, met de vraag: “hoe klinkt ons merk?”

A’DAM Toren is er mede voor de creatieve industrie. Waar wil jij dat die industrie heengaat?

‘Met de A’DAM Toren en ADAM & CO willen wij de verschillende facetten uit de creatieve industrie verbinden. Nieuwe initiatieven en mooie dingen laten ontstaan. Zo is een van de programmaonderdelen een diner voor twaalf mensen uit de creatieve industrie die elkaar niet kennen.

&;Daar zijn al nieuwe samenwerkingen en zelfs een nieuw bedrijf uit ontstaan, dat is toch geweldig? Je komt toch weer vaak dezelfde mensen tegen in Cannes en bij Koffiedik Kijken. Dat is niet erg, maar ik vind het ook inspirerend om iemand als Daan Roosegaarde tegen het lijf te lopen bij A’DAM&CO en een gesprek te voeren over lichtgevende fietspaden.

&;Ik denk dat er heel veel gelijkgestemden zijn die elkaar zouden moeten spreken, waar vervolgens prachtige dingen uit kunnen komen.’

Het is een publiek geheim dat jij serial entrepreneur bent. Waarin heb je nog meer ‘deelnemingen’? En wat is de lol daarvan?

‘De lol zit hem in het verwezenlijken van dromen van jezelf en anderen. Mijn bijdrage zit meestal in kleine, hapklare brokjes ondernemerservaring. Ik weet nog goed dat de jongens van Bitterzoet de strandtent Timboektoe kochten en halverwege de verbouwing al tegen een aantal forse problemen aanliepen.

&;Dan is het prachtig om met een relatief kleine inspanning dat schip toch vlot te trekken. Daaraan terugdenkend drink ik met plezier een biertje op een zomerse dag in Wijk Aan Zee, of vieren we er een Massive-feestje. Op een of andere manier heeft het altijd met muziek en MassiveMusic te maken.’ 

Wat is je uiteindelijke ambitie?

‘Om iets van verschil te maken. Dat brengt ons weer mooi terug bij het begin van dit gesprek, waarbij het ging over de top 100 van mensen die volgens vakgenoten het verschil maken. Als deze mensen vinden dat ik in 2016 een grote bijdrage heb geleverd aan de ontwikkeling van onze creatieve industrie, dan ben ik heel blij, en dat is een understatement.

&;Met deze prijs heb ik zeker een ambitie gerealiseerd, maar de honger blijft.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie