Marloes Schenk (MWG Mediacongres): 'Je kan een merkcommunity bouwen zonder media-investering'

Vijf sprekers tijdens het MWG Mediacongres - komende donderdag in Amsterdam - leggen uit wat het thema A different perspective voor ze betekent. Vandaag Marloes Schenk (NYX Cosmetics).

Het MWG congresthema is A different perspective. Is jouw eigen perspectief (rond de marketingcommunicatiebranche) de afgelopen tijd veranderd?
Mijn perspectief op de marketingcommunicatiebranche is niet zozeer veranderd, wel sterker geworden. Mijn achtergrond is heel divers, in mijn eerste baan was ik registeraccountant bij KPMG en vervolgens commercial controller bij Etos. De enige visie die ik op marketingcommunicatie had destijds, was dat het veel geld kostte. Nu ik sinds zeven jaar werk als brandmanager voor verschillende merken, zie ik de andere kant van marketingcommunicatie, namelijk de communities die we ermee kunt bouwen. Wat niet is veranderd is: er wordt veel te veel geld uitgegeven aan marketingcommunicatie, terwijl het volgens mij veel effectiever kan. Ik heb altijd voor ‘organisch’ groeiende merken gewerkt en weet dat je een merk kunt bouwen én een community voor je product, zonder ervoor te betalen.&;

Wat is/wordt volgens jou de grootste ontwikkeling in de branche de komende jaren?
&;We zien nu dat de jonge generatie ‘onderdeel’ wil zijn van je product/bedrijf/events. Die generatie neemt niet zomaar dingen aan die in een reclame gezegd worden. Zij willen van de ‘influencers’ in hun community horen welke producten goed zijn en waarom. Daarnaast willen ze meedenken en veranderingen teweeg kunnen brengen. De invloed die ze kunnen uitoefenen is heel belangrijk voor de connectie met je klant.&;

Wat is de boodschap die je tijdens MWG Mediacongres over wilt brengen?
&;Door samen te werken met je community en je te begeven op de plekken waar zij zich begeven, kun je een heel sterke community bouwen die je merk voor je kan laten groeien. Daarmee kun je het snelst groeiende make-upmerk in de wereld worden, zonder 1 euro te investeren in media.&;

Marloes Schenk is brandmanager van NYX Cosmetics. Dat merk is groot gemaakt door internetfans, maar het merk verovert nu ook de winkelstraat. In november opende de eerste Nederlandse fysieke winkel in de Amsterdamse Kalverstraat. Fans maakten online een hit van het in 1999 opgerichte merk. Het merk haakt in op marktontwikkelingen waarbij kopers van make-up meer geld op internet en in gespecialiseerde make-upwinkels besteden. Het snel groeiende NYX Cosmetics is in 2013 gekocht door het Franse L’Oréal. Marloes vertelt hoe NYX Cosmetics succesvol is geworden zonder dat zij gebruik hebben gemaakt van reguliere advertising.

Meer informatie over het MWG Mediacongres en voor kaarten .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie