In 5 stappen naar remarketing via social media

Social media effectief inzetten in je klantreis, hoe pak je dat aan?

[gastblog, door Jeroen Staehle] Social media wordt vaak ingezet voor het verhogen van bewustzijn of het enthousiasmeren van fans voor gedeelde content. Maar social media ook een goede rol vervullen in de verdere klantreis. Prospects die al eerder interesse hebben getoond, kun je door remarketing op social media weer terugkrijgen naar de website en -shop en ook daadwerkelijk laten converteren. Maar hoe pak je dat aan?

Maak je klantreis inzichtelijk:

De eerste stap is het bekijken in welke mate social media een rol spelen in de klantreis. Vraag je bestaande klanten bijvoorbeeld van welke social media zij gebruik maken, welke rol social media heeft gespeeld in de aankoop van jouw product en waar zij social media nog meer voor gebruiken. Je kunt ook onderzoek doen naar conversaties op Twitter, Facebook of LinkedIn over jouw merk of soortgelijke producten.

Je achterhaalt daarmee:

  • Of social media überhaupt een rol speelt in hun klantreis;
  • Welke social media zij gebruiken in hun klantreis;
  • Waar ze behoefte aan hebben.

Op basis van deze antwoorden ga je (indien ze inderdaad op social media zijn te vinden) door naar de volgende stap.

Volg je klanten online:

De basis moet op orde zijn, want als je je klanten online niet volgt, kun je ze ook geen relevante aanbiedingen doen via social media. Zonder relevantie geen remarketing! Dus zorg dat je je scripts klaar hebt staan op je website. Zo weet je wie de bezoekers zijn en kun je ze herkennen op social media. Maak daarvoor onderscheid tussen verschillende segmenten om prioriteit aan te kunnen brengen in wie je als eerst benadert:

Potentiële klanten die serieuze interesse hebben getoond, bijvoorbeeld door een demo te bekijken of een producten in hun winkelmandje hebben gezet;
Geïnteresseerden die content hebben gelezen, zoals een blog of een whitepaper;
Bezoekers die via een zoekmachine op je website zijn geweest, maar verder weinig hebben ondernomen.

Combineer je eigen segmenten met social media data:

De segmenten die je in je vorige stap hebt gedefinieerd, kun je nu gaan aanscherpen door ze te combineren met de segmenten die je kunt maken op basis van data van social media. Zeker op Facebook, waar ruim 1,5 miljard gebruikers hun data delen. Je kunt segmenten maken op basis van bijvoorbeeld:

  • Locatie en taal
  • Leeftijd en sekse
  • Interesses, educatie, werk
  • Connecties
  • Gedrag
  • Relatiestatus

Zo kun je de mensen vinden die waarschijnlijk de meeste interesse hebben in je product én dit al hebben aangetoond door op je website te zijn geweest.

Remarketing op social media:

Ontwikkel een campagne voor specifieke doelgroepen. Wij hebben dat met Episerver zelf toegepast op Facebook. We waren door onderzoeksbureau Gartner uitgeroepen tot leider in de magic quadrant voor content management. We hebben Facebookgebruikers geselecteerd op het criterium of ze het rapport hadden gezien en op bepaalde interesses die we uit het sociale medium konden destilleren. Van de bijna 10.000 bezoekers hadden we uiteindelijk 886 conversies (mensen die weer terugkwamen naar de website).

Terugbrengen naar de website:

Eenmaal weer op de website is het natuurlijk cruciaal dat je de juiste landingspagina klaar hebt staan, zodat gebruikers het idee hebben dat ze de juiste keuze hebben gemaakt door op de banner of advertentie te klikken. En het liefst één waar bezoekers direct kunnen converteren. De initiële resultaten verbeter je door te testen, de segmenten en campagne aan te scherpen, en weer opnieuw te meten. Relevantie blijft cruciaal, maar door de combinatie van je eigen data én die van social media zorg je ervoor dat alleen de echt geïnteresseerde én converterende bezoekers weer terugkeren.

Jeroen Staehle is marketingmanager mainland Europe bij Episerver

Beeld: commons wikimedia

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie