Microsoft toont via samenwerking slimme reclames in populaire toetsenbord-app

De toetsenbord-app Facemoji heeft veel jonge gebruikers, en die gaan nu interactie aan met de artificiële intelligentie van Microsoft.

Facemoji wil de slimste toetsenbord-app zijn
Afbeelding: Facemoji

Microsoft groeit in digitale advertising, geholpen door artificiële intelligentie (AI). Die combinatie uit zich in een nieuwe samenwerking met Facemoji, een populaire toetsenbord-app die de AI van Microsoft gebruikt om gebruikers gesponsorde producten voor te schotelen.

Facemoji is een app die na installatie te gebruiken is als het standaard toetsenbord op een Apple iPhone of een Android-smartphone. De grappige zelf te maken stickers, mogelijkheid om tekst om te zetten in memes en slimme functies zoals het bedenken van hashtags, maken Facemoji populair onder jongere gebruikers. De app is meer dan 550 miljoen keer gedownload. Zeventig procent van de gebruikers is onder de veertig jaar, meldt Microsoft. Liefst veertig procent is tussen de 18 en 24 jaar.

De actieve gebruikers van Facemoji - hoeveel dat er zijn is onbekend - kunnen sinds kort gebruikmaken van een AI-chatbot in het toetsenbord. Die assistent is te bevragen en geeft antwoorden á la ChatGPT. Inmiddels gaat 28 procent van de nieuwe Facemoji-gebruikers interactie aan met de chatbot, meldt Microsoft. 

Hardloopschoenen

In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië toont de chatbot nu ook reclames via het Microsoft Advertising Network. Die reclames laden in via de Chat Ads API van Microsoft. De chatbot kan gesponsorde producten aanraden, bijvoorbeeld omdat de gebruiker aangeeft dat hij een cadeau zoekt voor een familielid dat aan hardlopen doet. Op onderstaande marketingafbeelding suggereert de chatbot in zo'n geval hardloopschoenen. Hoe nuttig die suggestie is, valt te bezien. De gebruiker meldt namelijk dat het familielid sinds kort aan hardlopen doet. Wellicht heeft de sportieveling al goede schoenen, en kan de chatbot dus beter andere hardloopkleding voorstellen.

Microsoft Facemoij
Een slimme toetsenbord-app raadt de gebruiker ook gesponsorde producten aan Afbeelding: Microsoft

Uiteenlopende interesses

Boven de gesponsorde zoekresultaten ziet de gebruiker dat het om reclames gaat. Microsoft zegt dat gebruikers de chatbot bevragen over uiteenlopende onderwerpen, waaronder media en entertainment, technologie, eten en drinken, lifestyle en hobby's en sport.

Financiële details over de samenwerking tussen Microsoft en Facemoji zijn niet bekendgemaakt. Het is ook niet duidelijk of Facemoji-gebruikers in andere landen reclames in de chatbot kunnen verwachten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie