Arbeids- en beloningsstructuur marcombranche moeten op de schop

Hoe kan een bedrijfstak die barst van de creativiteit het zichzelf toestaan om alleen oppervlakkig te vernieuwen?

Door Christian van Santen

Vorige week las ik het door Brad Jakeman - President bij PepsiCo. Deze presentatie bevatte 5 vrij confronterende statements over onze industrie:

1. Ad agency models are breaking

2. Pre-roll ads are useless

3. Measurement models are outdated

4. The ad industry lacks diversity

5. The phrase ‘digital marketing’ should be dumped

Wat me bijzonder trof was het feit dat 1 van ’s werelds grootste adverteerders goed gefundeerde en zeer fundamentele kritiek uitte op onze branche. Ik onderschrijf zijn kritiek volledig.

De reden dat wij 12 jaar geleden ons bedrijf startten, heeft namelijk veel te maken met de eerste twee punten die Jakeman noemt. Onze businessmodellen staan op het randje van de afgrond, maar we blijven stug doorgaan op de ingeslagen weg. Er is wel sprake van innovatie, maar nauwelijks in structuur, denkwijze of werkwijze van de branche. Zelfs de daadwerkelijke acceptatie en volledige integratie van online kwam bij veel bureaus vrij laat op gang.

Hoe kan een bedrijfstak die barst van de creativiteit het zichzelf toestaan om alleen oppervlakkig te vernieuwen? Trekken creativiteit en vernieuwing dan toch niet altijd samen op? In hoeverre is de creatieve industrie creatief genoeg om zichzelf opnieuw uit te vinden?

Sleutelen aan structuren
Wie ‘om durft te denken’ sleutelt aan structuren. Waarom bijvoorbeeld niet met een klein vast team met daar omheen een grote pool van hoogkwalitatieve freelancers?
Zo kun je bijna oneindig nieuwe teams formeren met professionals van wie de ervaring en skill-set perfect aansluiten bij een opdracht(gever). Altijd de beste match tussen project en professional. Nooit de verleiding om je ‘succesrecept’ te herhalen.

‘High brow marcom lingo’
Er hoeft niet uitgelegd te worden hoeveel doelmatigheid en flexibiliteit het  oplevert om bijna alleen maar met freelancers te werken. Bovendien zitten er bijzonder veel écht goede mensen in de freelance pool.

Het is daarnaast verbazend hoe weinig financiële zorgen er zijn. Niemand ‘op de bank’, geen uitgaande geldstroom zonder dat er een inkomende  - winstgevende - stroom tegenover staat. Maar vooral: geen druk om die goed betalende klant toch maar aan te nemen of om mee te gaan in ‘pitch fever’.

Op deze manier onderneem ik al ruim 12 jaar en ik kan het iedereen van harte aanraden. Het is namelijk zo ongelofelijk leuk! Steeds wisselende teams formeren, goede en (echt) open relaties met klanten én professionals met wie we .

Geen poespas of ‘high brow marcom lingo’, gewoon in alle eenvoud een richting formuleren en de klus niet op het bureau van een junior dumpen maar lekker zelf aan de slag. WYSIWYG in optima forma! Ik kom elke ochtend op hetzelfde kantoor maar tref daar dagelijks letterlijk een ander bedrijf aan. Hoe leuk is dat?

Stop met dure pitches
Nog even terugkomend op de pitch. Waarom stoppen we niet gewoon met al die dure pitches? Nodig een klant liever een dag uit op kantoor om kennis te maken met jou en je team en om - op basis van de briefing - met elkaar te brainstormen.

Gegarandeerd dat zowel jij als je klanten aan het eind van de dag voldoende input hebben om - nadat de klant hetzelfde heeft gedaan bij enkele concurrenten - een gedegen besluit te nemen over een eventuele samenwerking.

Duurzaam veranderen
Onze branche moet enkele grote innovatieslagen maken om het contact met onze klanten blijvend te herstellen.
Naast de structuur van arbeid stel ik me voor dat de structuur van beloning zou kunnen veranderen. Er zijn nauwelijks diensten denkbaar die concreter gelieerd kunnen worden aan verkoopcijfers dan marketingdiensten. Waarom rekenen we nog steeds af op urenbasis? No cure, no pay - al dan niet gedeeltelijk - is helemaal niet ondenkbaar.

Wat zou jij het liefst duurzaam veranderen in onze branche? Post het onder deze blog. Ik ben benieuwd naar je suggesties!

Christian van Santen is oprichter Van Santen Netwerk 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie