Ben je FUN of RUN?

Als retailer kun je niet zowel fun als run onder één dak hebben.

Een briefing is een document van soms wel 50 pagina’s. De missie van een creatief is om in die grijze berg dat ene regeltje te vinden dat alles samenvat. Dat kunnen niet zoveel mensen, daarom krijgen ze ook zo goed betaald. Ik ben inmiddels een gemankeerde creatief, maar ik zie het nog steeds als mijn missie om zaken eenvoudiger te maken. Met die grondhouding wil ik het over retail hebben. Een passie van mij en mijn bureau.

Toegenomen onzekerheid levert handel op
Retailspecialisten schrijven hun vingers blauw met sombere columns. Het lijkt wel een trend om de toegenomen onzekerheid te omarmen. Hoe depressiever en onzekerder retailers zijn, hoe groter de hulpvraag, denken ze wellicht. Mijn tegengeluid is dat het helemaal niet zo ingewikkeld is. Je moet één heldere keuze maken; ben ik run of ben ik fun?

Ben je Run?
Run, dat is een winkel waar je zaken haalt die je nodig hebt. Een super, bakker en een drogist bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat de basterdsuiker of zilvershampoo altijd, in élk filiaal, op dezelfde plek staat. Ze komen met een boodschappenlijstje binnen en hoe efficiënter ze dat lijstje af kunnen werken, hoeveel meer ze van je houden. Zorg dat je altijd dichtbij bent. Fysiek en met je communicatie. Als dat allemaal goed is geregeld, hebben je klanten zelfs ruimte voor verrassingen en kopen ze meer dan dat er op hun lijstje staat.

Met zo’n winkel versla je de webshop (natuurlijk heb je ook een webshop omdat je altijd dichtbij wilt zijn, maar die webshop zal hooguit 5% van je omzet genereren).

Ben je Fun?
Fun, dat is voor alle winkels die zaken verkopen die je niet nodig hebt. Daar zijn er veel meer van. Schoenen en meubels, of kleding, elektronica, parfum, reizen en boeken. Als die de wedstrijd willen winnen zullen ze de shoppers moeten vermaken. De belevenis wordt ongelofelijk belangrijk. Voor jou tien anderen.

Kan het allebei? Nee, niet onder één dak althans. Als je het wilt, hou het dan gescheiden! Een super kan met pop-up-restaurants zijn kwaliteit bewijzen. Een drogist kan met visagistes in discotheken zijn huismerk promoten. Ik zeg maar wat.

Is het altijd 100% waar? Nee, natuurlijk niet. Een formule als Action tart alle wetten, dus ook deze. Maar ik denk wel dat er genoeg in dit inzicht zit om je formule eens tegen het licht te houden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie