Marketing Technology

The Big Picture voegt augmented reality toe aan opnames

Marlies Hakvoort, blogger | 27 februari 2015, 13:22

Nieuw quizprogramma verrijkt een vooraf opgenomen programma door live augmented reality toe te voegen. Een Nederlandse primeur!

Leonie Rotermundt (Prographics) en Jonathan Vermeulen (Avi-Drome) presenteerden tijdens iMMovator&;s  hoe zij augmented reality toepassen in televisieprogramma’s. Zo werkten ze tijdens The Voice of Holland shows samen om augmented reality toe te voegen aan de live registratie. Zo zag het publiek een van de deelnemers, Emmaly Brown het nummer ‘Beautiful’ vertolken . Het decor werd op bepaalde plekken ‘uitgeknipt’ en vervangen door graphics die van te voren waren gemaakt. 

Bij augmented reality worden add-ons aan de content toegevoegd. Dat kan realtime. De kathedraalbeelden werden als extra laag alleen zichtbaar voor de kijkers thuis. NOS Journaal en Studio Sport hebben de techniek al toegepast om op een visuele manier respectievelijk verkiezingsuitslagen of gewonnen medailles te laten zien.             

Live gevoel bij vooraf opgenomen programma
Vernieuwend is het gebruik van augmented reality in het nieuwe quiz- en loterijprogramma The Big Picture. Dit programma wordt vooraf opgenomen, maar krijgt een ‘live’ gevoel doordat kijkers tijdens de uitzending kunnen meespelen via een app. Bijzonder is dat thuiswinnaars tijdens de uitzending ‘realtime’ in beeld komen doordat de foto en naam in een grafische laag aan de originele opnames worden toegevoegd. Om de impact goed te begrijpen zou je het eigenlijk zelf moeten zien. Jammer genoeg heb ik geen videofragmen kunnen vinden. De complete aflevering van The Big Picture staat echter op .

Hoe krijg je nu je app gebruiker in een programma dat je eerder hebt opgenomen? Tijdens de opnames wordt er ruimte vrijgehouden in het beeld waaraan een grafische laag wordt toegevoegd waarin live de winnaar bekend gemaakt werd. De processing tijd van deze data is zeer kort (minder dan 1 sec).

Wat deze oplossing extra interessant maakt, is dat het tweede scherm een nieuw leven krijgt ingeblazen. Meespelen met een televisieprogramma via een app is niet nieuw meer, maar dat je vanaf de bank kan winnen door mee te spelen met een app en je foto live ziet in dat vooraf opgenomen programma, is uniek. Jonathan Vermeulen verwacht er hoge ogen mee te gaan gooien in de internationale format industrie. 

Over de auteur

Marlies Hakvoort
Communicatie voor iMMovator Cross Media Network en Community Manager van Hilversum Media Campus Lees meer over Marlies Hakvoort

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar

Gerelateerde items Augmented Reality Televisie Second Screen

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs