De gemiddelde contentcase is opgerekte reclame

Hoe zorgt de contentmaker dat hij over 10 jaar niet weer in de gangkast staat?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door Wouter van der Pauw

Vroeger, toen de wc de enige adblocker was, hadden reclamemakers een verjaardagsberoep. Accountants moesten het bier halen, de KPN-medewerker stond netjes in de gangkast en de conducteur stond te roken van woede in de tuin, terwijl reclamemakers de lachers op hun hand hadden. Reclame had iets magisch.

Vroeger, toen distributie nog gewoon een riem in je auto was, hadden contentmakers geen verjaardagsberoep. Ze stonden in de gangkast naast de KPN-medewerker. Nu staat de contentman op verjaardagen adblockers te installeren en grappen te maken over de reclamedino’s. Maar hoe zorgt de contentman dat hij over tien jaar niet weer in de gangkast staat?

Als ik naar de gemiddelde contentcase kijk, dan zie ik opgerekte reclame. Minidocu’s als verlengde commercials, bekende YouTubers als advertorials 2.0 en Instagramposts als printuiting met ingebouwde reactiefunctie. Het blijft zenden. Oude wijn in nieuwe zakken. Het verschil tussen een contentcampagne en een reclamecampagne zit te vaak in de naam. Niet in het ambacht.

Misschien is het zelfs logisch dat content op reclame is gaan lijken en reclame op content. Het beoogde effect is immers vaak hetzelfde. Wat mij betreft gaat het ook niet om de naam die je het beestje geeft maar het effect dat een campagne sorteert. 

Stop met labelen en denk ik de beste oplossing. Spring over je eigen schaduw heen. Klanten hebben niks aan fragmentatie, maar aan business solutions die future proof zijn. Bureaus die samen durven te werken hebben een mooie toekomst. Want in dit drukke en interessante medialandschap hebben we elkaar nodig.

In de toekomst draait het niet om content versus reclame of digitaal versus old school. Het gaat om data, inzicht, creativiteit en ambacht als de bouwstenen van een succesvolle campagne. Of je nou content of reclame wil maken. Data om je klant te leren kennen, zijn journey op te bouwen. Inzicht om daar waarde aan toe te voegen, creativiteit om te verrassen en ambacht om die aandacht vast te houden.

Wouter van der Pauw is Head of Creative & Partner bij Brand New Telly

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie