Hoe de automobilist bijdraagt aan de toekomst van de zelfrijdende auto

Gegevens die connected cars genereren, onthullen veel meer over de bestuurders dan die zelf denken.

door Sven Schoenaerts

We beginnen langzaam te wennen aan het beeld van de zelfrijdende auto. Rijkswaterstaat onderzocht hoe wegen en verkeersborden aangepast moeten worden om geschikt te zijn voor vervoersmiddelen zonder bestuurder. Immers, achter het succes van de zelfrijdende auto zitten niet alleen complexe it-systemen en heel veel data, ook de bestuurder moet ermee om kunnen gaan. Rijd je in een auto met een draadloze internetverbinding, ook wel ‘connected car’, dan draagt de data die hiermee wordt verzameld onder andere bij aan de ontwikkeling van deze zelfrijdende auto.

De auto-industrie heeft een snelle ontwikkeling doorgemaakt en inmiddels is de auto gegroeid tot een ‘connected’ object. De groeiende toegang tot netwerken, de mogelijkheid om meer en betere real-time data te verzamelen en de constante groei van het aantal voertuigen gaat gepaard met een alsmaar groeiende datastroom.

Ondenkbaar

Dat auto's zijn voorzien van functies die bijdragen aan betere veiligheid en comfort,  maar ook onderhoud en gebruik van het voertuig, was een decennium geleden nog ondenkbaar. Volgens een rapport van Telefonica uit 2014, is één derde van de voertuigen ‘connected’, ofwel draadloos verbonden met het internet. In 2020 zal dit 90 procent zijn. 86 procent van de autogebruikers gebruikt al applicaties en interactieve hulpmiddelen om een uitstapje te plannen.

Volgens het instituut Stategy&, zal de waarde van de connected-automarkt in de VS groeien tot $40,3 miljard in 2016 en tot $122,6 miljard in 2021. In vijf jaar zullen er 220 miljoen connected voertuigen op de weg rijden, samen goed voor een omzet van $2300 miljard, plus 152 miljard dollar voor de software en verwante uitrusting.

Het grootste probleem in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto is waarschijnlijk nog steeds geotagging om auto's een accurate sturing te kunnen geven. Kort nadat de samenwerking tussen Bosch en TomTom werd aangekondigd, verwierven drie Duitse autofabrikanten Nokia’s mapping service.

Energiekosten

Voor deze fabrikanten is de sturende infrastructuur een manier om tussenpersonen mee te laten gaan in de wil van Google of Apple - die overigens hun eigen zelfrijdende auto’s ontwikkelen. De voordelen die het verzamelen van data kunnen bieden, beperken zich niet tot de gebruiker van het voertuig. Het zou bijvoorbeeld kunnen helpen om kosten te reduceren van onze steeds complexer wordende samenleving. Bijvoorbeeld door gegevens te verzamelen van alle voertuigen op de weg, is het mogelijk om automobilisten om te leiden via alternatieve routes en hiermee files en energiekosten te vermijden.

Hetzelfde geldt voor intermodaal vervoer; om gebruikers van autonome voertuigen te informeren over beschikbare alternatieve routes, voordat ze het stadscentrum bereiken. Tot slot kan het, met het gebruik van data over wie waar rijdt, mogelijk worden om leveranciers te informeren over de aanvulling van winkels langs de drukste routes of op topbestemmingen.

De gegevens die  aangesloten auto’s genereren komen uit toepassingen voor navigatie, multimedia en telefonie die te beheren zijn met het scherm in de auto. Ze geven informatie over de de bestuurder die kan worden overgedragen aan de autofabrikant en vervolgens aan derden. Deze gegevens onthullen veel meer over de bestuurders dan die zelf denken.

Hackers

Vanuit juridisch oogpunt lijkt het meer dan logisch, dat de gegevens aan de chauffeur toebehoren. Wetten ter bescherming van data bestaan al, maar over wie de gegevens toebehoren zijn de regels vaag. Belangrijk is dat deze gegevens niet met iedereen worden gedeeld en dat ze niet gehackt kunnen worden, hoewel het (nog) geen lucratieve bron van inkomsten voor hackers is.
 
Data opslag is een belangrijk onderdeel van de revolutie van zelfsturende auto's. Autofabrikanten en hun partners zullen stabiele en veilige systemen commercialiseren die in staat zijn om grote hoeveelheden gegevens te verzamelen. Webreuzen en telco’s betreden deze snelgroeiende markt al en komen met nieuwe diensten voor automobilisten, op basis van wat ze weten hun gedrag. Het is niet alleen de bestuurder die klaar lijkt om de controle over de gegevens te verliezen. Als andere systmeen zich verbinden met hun voertuigen, verliezen fabrikanten de controle hebben over de technologie in hun voertuigen.

Connected cars zullen worden uitgerust met computersystemen die de opslag, toegang, het beheer en de analyse van grote hoeveelheden informatie garanderen. Met verschillende mogelijke toepassingen in het achterhoofd, zullen leveranciers deze systemen hosten op een site waar ze gegevens op afstand kunnen benaderen, in combinatie met geavanceerde, real-time analytics. Het is belangrijk dat deze systemen efficiënt en flexibel genoeg zijn om de kosten die komen kijken bij data management te verminderen. Daarbij zullen de grote hoeveelheden data gedurende de levensduur van het voertuig ook bewaard moeten worden.

Vorige eigenaar

Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de gegevensoverdracht wanneer een voertuig van eigenaar verandert? Hoe voorkom je dat het systeem de nieuwe automobilist koppelt aan de data die is verzameld over de vorige eigenaar? Het is te verwachten dat er nog veel discussie zal volgen, niet alleen over technologieën en verdienmodellen, maar zeker ook ethische, filosofische en gedragsproblemen.

Sven Schoenaerts is Managing Director Benelux van

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie