Marketing Technology

iBeacons, wat kun je er eigenlijk mee?

Niels Aarts, blogger | 21 april 2014, 19:37

8 nieuwe toepassingmogelijkheden voor iBeacons

[door ] Door exacte positiebepaling te koppelen met relevante informatie (aankoop- zoekhistorie, persoonlijke voorkeuren en bijvoorbeeld social media profielen) ontstaat er een kruisbestuiving tussen het on- en offline zoekgedrag van (potentiele) klanten of bezoekers. De techniek om dit te realiseren? iBeacons.

Met de introductie van iBeacon in iOS 7 heeft Apple marketeers de mogelijkheid geboden bezoekerservaring tot een hoger niveau te tillen. Met behulp van sensoren zijn mobiele devices van Apple in staat iemands locatie tot op centimeters nauwkeurig te bepalen, en met een device te communiceren. iBeacons communiceren middels Bluetooth 4.0 (een open standaard). Hierdoor zijn niet Apple devices maar ook bijvoorbeeld Android telefoons in staat op een soortgelijke manier te communiceren. De techniek is natuurlijk niet alleen interessant voor retailers maar heeft ook potentie voor andere sectoren. Aan de hand van acht voorbeelden illustreren wij hoe iBeacons (en Bluetooth 4.0) het verschil kunnen maken, laat daarna uw verbeelding de rest doen.

 

Ontvang een persoonlijke kortingscode tijdens het bezoeken van een winkel locatie

Over het algemeen is de verwachting dat de retail sector als eerste succesvol zal zijn als het gaat om adoptie en toepassing van iBeacons. Het woord iBeacon verwijst officieel naar het protocol dat Apple heeft geïntegreerd in haar besturingssysteem , maar om dit systeem succesvol te kunnen koppelen zijn sensoren (hardware) nodig welke geplaatst moeten worden in of rond een pand. Deze sensoren noemt men eveneens iBeacons en worden gemaakt door verschillende fabrikanten. Wanneer een locatie uitgerust is met iBeacons kan met behulp van een app verbinding gemaakt worden met bezoekers. Hiervoor moet toestemming gevraagd worden (opt-in) en moet de bezoeker een bijbehorende instelling in zijn/haar device activeren. Retailers kunnen daarna persoonlijke aanbiedingen sturen naar de smartphone of tablet van de bezoeker, op basis van zijn of haar locatie in het pand. Middels de app en iBeacons kan de bezoeker vervolgens zo efficiënt mogelijk zijn weg vinden naar het product (indoor navigatie).

 

Huisautomatisering (domotica)

Stel je voor dat je op enkele meters van je voordeur staat waarna deze automatisch uit het slot gaat, daarna loop je door naar je woonkamer waar de televisie zichzelf inschakelt en je persoonlijke voorkeurszender activeert. Met behulp van iBeacons en Bluetooth 4.0 is dit zonder veel ingewikkelde aanpassingen te realiseren. Slimme apparaten welke met elkaar en jou communiceren. Voeg hier notificatie aan toe en je ontvangt automatisch een bericht wanneer bijvoorbeeld een familielid thuis komt. Natuurlijk ook interessant voor hoteliers en andere spelers in de hospitality markt!

 

Slim speelgoed

Natuurlijk willen we dat onze kinderen niet de hele dag alleen achter een scherm zitten te gamen, dus waarom zouden we speelgoed niet uit kunnen rusten met iBeacons? Door speelgoed met elkaar te verbinden kunnen kinderen op zoek gaan naar speelkameraadjes, waarbij hun speelgoed ze automatisch een seintje geeft wie zich waar bevindt. Zo kunnen kinderen lekker met elkaar spelen en zelfs nieuwe vriendjes maken!

 

Ontvang een gratis kop koffie bij het tankstation

Het leven van een pomphouder is zwaar, stijgende brandstofprijzen, krimpende marges, stijgende kosten en een afnemend uitgavenpatroon bij de consument. Marges in bijbehorende winkelomgevingen zijn echter absoluut nog de moeite waard. Dus waarom niet bezoekers verleiden door promoties ook buiten de winkel onder de aandacht te brengen? Bij het tanken krijgt de bezoeker automatisch een gratis kop koffie aangeboden, waarna de weg open ligt voor een extra aankoop. Vervolgens stapt de tevreden klant weer in zijn of haar auto met de gratis kop koffie!

 

Automatisch toegang verkrijgen met je smartphone

Dit is een toepassingsmogelijkheid welke ingezet kan worden door transportbedrijven (luchtvaartmaatschappijen) maar ook door evenement locaties, om wachtduur te verkorten en de bezoekerservaring te verbeteren. In de rij staan om in te mogen stappen of ergens naar binnen te mogen, wie heeft daar nu geen hekel aan? Met de inzet van iBeacons is het zoeken naar je kaartje verleden tijd! Middels een pushbericht reikt je smartphone je onmiddellijk je toegangsbewijs aan, waarna je langs het poortje gaat zonder enige vertraging. Scheelt per bezoeker toch al snel een 30 seconden en een hoop ergernis!

Door iBeacons actief in te zetten bij promoties en hier een spelelement aan te koppelen is het mogelijk passanten over te halen een bezoekje te brengen aan een eetgelegenheid of winkel. Het enige dat de bezoeker hoeft te doen is naar binnen lopen en op zoek gaan naar de winnende iBeacon, welke natuurlijk strategisch geplaatst is in het pand. Hiermee maakt een nader te bepalen winnaar kans op een leuke prijs en worden bezoekersaantallen verhoogt.

 

Een persoonlijke rondleiding in een museum met je eigen smartphone

Met de inzet van een eigen museum app en iBeacons creëer je de mogelijkheid voor bezoekers vooraf een eigen route te bepalen en volgen in een museum. Vervolgens kun je bij verschillende objecten (waar gewenst) extra begeleidende informatie opvragen om zo je eigen tour compleet te maken. Verdwalen is niet meer mogelijk en je hebt alle tijd en gelegenheid om die objecten te zien waar je echt in geïnteresseerd bent. Bijkomend voordeel: door flexibele routes te faciliteren zorg je voor betere spreiding in het pand.

 

Krijg automatisch een melding als je fiets of auto de garage verlaat

Handig als je kinderen hebt die het nodig vinden onaangekondigd er vandoor te gaan met je auto of fiets, maar natuurlijk ook als beveiliging! Middels een iBeacon in het voertuig en de garage krijg je automatisch een melding wanneer dit het geval is.

 

Succes of mislukking?

Alledaagse handelingen en artikelen hebben verborgen potentieel, zoveel is inmiddels wel duidelijk. Met een toekomst in het verschiet waarin niet alleen mensen maar ook apparaten met elkaar communiceren zijn de mogelijkheden haast onbeperkt. Het enige dat de realisatie van deze mogelijkheden voorkomt is ons vermogen om creatief te denken en nieuwe toepassingsmogelijkheden te onderzoeken zou je kunnen zeggen.

De komende jaren zullen het gebruik en de acceptatie van iBeacons (en Bluetooth 4.0) verder toenemen, waarbij marketeers de zware verantwoordelijkheid hebben deze mogelijkheden verstandig te benutten. Uiteindelijk moet de (potentiële) klant overtuigd worden van de voordelen die voor hem of haar van toepassing zijn, en privacy gewaarborgd worden. Alleen met vertrouwen komt acceptatie en zal de intentie om een app te downloaden en locaties te delen toenemen.

Over de auteur

Niels Aarts
Eigenaar bij Shared Value Inc. I Managing Partner bij Evolve Mobile BV I Customer Experience Manager bij Simac ICT Nederland BV Lees meer over Niels Aarts

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Ibeacons

Meer in channel Marketing Technology

Meer in channel MobileMarketing.nl

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs