#lekkersociaal 04: Over statistieken voor Instagram Stories en een strengere Snapchat

Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Deze week over Instagram Live, het einde van Vine en statistieken voor Instagram Stories.

Stats or it didn&;t happen!

Vijf maanden geleden werd Instagram Stories wereldwijd uitgerold. De vraag was of het zou aanslaan omdat Snapchat al lekker bezig is. In die vijf maanden is Instagram Stories gegroeid naar zo’ngebruikers. En de interactie blijkt ook nog eens stevig. Instagram maakte onlangs bekend dat één op de vijf ‘Stories’ op Instagram wordt beantwoord met een berichtje van een kijker. Ook steeds meer merken zijn Instagram Stories gaan gebruiken en dat slaat aan. 70% van alle Instagrammers volgt één of meer merken op Instagram. Het is dan ook geen verrassing dat maar liefst eenderde van de meest bekeken Stories afkomstig zijn van merken.

Dat moet een hoop opleveren. Het is in de komende weken mogelijk om meer te weten te komen over jouw kijkers via Instagram Business Tools, mits je een business profiel hebt. Je kunt dan het bereik, aantal impressies, reacties en afhakers per Instagram Story bekijken. Door meer te weten te komen over de mensen die jouw Stories bekijken kun je ook weer relevantere content produceren. Handig!

Naast het ophalen van bruikbare statistieken kunnen merken binnenkort ook full screen advertenties uploaden als Story. Instagram gaat de komende tijd met zo’n dertig grote merken als Capital One, Maybelline New York, Nike, Netflix en Qantas testen of dit aanslaat. Deze merken kunnen heel gericht targeten op de juiste doelgroep met hun Stories advertenties.

Live op Instagram

Je hebt het wellicht al voorbij zien komen op je eigen account, maar sinds deze week is het ook in Nederland mogelijk om live videoverslag te doen via Instagram Stories. Hoe het werkt? Heel simpel, je zwengelt je Instagram Stories aan en klikt op de ‘Live’ functie onderin. Zodra je de video start, zullen enkele van je volgers op de hoogte gebracht worden. Wie dat zijn zal waarschijnlijk bepaald worden door een achterliggend algoritme die jouw trouwste volgers identificeert. Livevideo’s zijn ook echt live want ze verdwijnen zodra ze zijn afgelopen. Wij zijn benieuwd hoeveel live video’s van het Drake concert we voorbij gaan zien komen dit weekend…

Snappen met Donald

Wat is het eerste wat je doet als je president van de Verenigde Staten wordt? Dan ga je op natuurlijk. Want Twitter is uiteraard niet ‘in the moment’ genoeg voor Trumpmans. Terwijl zijn opponenten tijdens de verkiezingsstrijd er al lustig op los ‘snapten’ bleef Trump een trouwe twitteraar. Nu lijkt hij dan toch gezwicht te zijn voor Snapchat. We kunnen je verzekeren dat het niet om een fakeaccount gaat want Snapchat heeft het account al geverifieerd. Terwijl andere politici een Amerikaans vlaggetje achter hun naam hebben, kiest Trump voor een vliegend dollarbiljet emoji. Ook al zo classy.

Wij vinden het niet geheel onverstandig van Donald want bij hem is een goede filter inderdaad wel nodig.

Goodbye Vine

The end is here. Voor Vine althans. Sinds afgelopen dinsdag is dan toch echt de stekker uit dit getrokken. Reden voor veel trouwe en populaire Viners (is dat een woord?) om nog even op hun eigen manier afscheid te nemen van trouwe fans en Vine te bedanken voor een mooie tijd. Voor veel van hen heeft het platform het leven drastisch veranderd (lees: geld in het laatje gebracht).

Vimeo review tool

Wat YouTube kan, kunnen wij beter moet Vimeo gedacht hebben. Vimeo begon als een site waar je videocontent kon delen, maar groeit langzaam aan naar een plek waar videomakers en artiesten los kunnen gaan in hun creativiteit. Om hier ondersteuning in te bieden, heeft Vimeo eeningebouwd exclusief voor de Vimeo Pro en Vimeo Business leden. Deze tool maakt het mogelijk voor filmmakers en creatieven om feedback van andere creatieven, in real-time, te verzamelen en video’s gelijk te editen. Handig als je zelfstandig werkt maar af en toe even een tweede paar ogen kan gebruiken.

Pikante plaatjes op Snapchat

Wel eens een Discover artikel geopend op Snapchat en je verwonderd over de best wel pikante inhoud? Nou daar is Snapchat zelf ook over gevallen. Om nog wel aantrekkelijk te zijn voor adverteerders wil Snapchat haar aanscherpen voor uitgevers die content maken voor Snapchat Discover. Er wordt een verbod gelegd op beelden die twijfelachtig of gewaagd zijn, of geen redactionele waarde hebben. Er wordt binnenkort ook geëist dat de feiten in nieuwsberichten naar behoren worden gecontroleerd en geverifieerd. Snapchat heeft ook bekendgemaakt dat er een komt op bepaalde Discovery content. Geen rode oortjes meer voor de jonge gebruikers.

Dit was weer de van deze week. Ga snel even de pikante Discovery&;s van vandaag checken voordat ze verdwijnen. 

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie