#lekkersociaal: de wekelijkse social media update

Creatief digitaal bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week onder andere over de nieuwe tijdlijn op Instagram, de beveiliging van social kanalen en meer!

Tijdlijn Instagram met de tijd mee 
gooit het roer om en gaat moederbedrijf Facebook achterna. Het platform ruilt de chronologische volgorde van de tijdlijn in voor een hip algoritme. Volgens Instagram missen Instagramgebruikers nu gemiddeld 70% van de foto’s in hun tijdlijn. De app wordt op dit moment door ruim 400 miljoen mensen gebruikt en dit aantal groeit nog steeds. Hierdoor wordt het lastig om alles bij te houden en Instagram zag hierin dan ook een reden voor verandering.

Maar wat houdt de vernieuwde tijdlijn in? “Alle posts zijn er nog gewoon, maar dan in een andere volgorde," zegt Instagram zelf. De volgorde wordt vanaf heden gebaseerd op een algoritme dat kijkt naar de relatie die jij met de foodie/fitboy hebt, het moment waarop de foto is geplaatst en de verwachte interesse. Dit moet er voor zorgen dat je tijdlijn persoonlijker wordt. En zo krijgt Instagram controle over wat je ziet, wat weer helpt bij het tonen van relevante advertenties. De functie, waar Facebook al 7 jaar gebruik van maakt, wordt de komende periode getest.

Social-land weer een stukje veiliger
Vorige week was er nog het nieuws dat data van Snapchatgebruikers door andere apps werd gestolen. Deze week blijkt dat Snapchat bezig is met het verbeteren van haar . Dat klinkt goed. Opvallend is wel dat deze versleuteling niet zo zeer gericht is op het beschermen van data, als wel op het beveiligen van het versturen van berichten.

Maar Snapchat is niet de enige. Ook Google en Facebook zijn bezig met het verbeteren van hun beveiliging. Zo wil Google het systeem om versleutelde e-mails te versturen breder toepassen en is Facebook van plan om de beveiliging van Facebook Messenger te verbeteren. Ook Whatsapp, eigendom van Facebook, zal in de komende weken een update uitbrengen zodat naast tekstberichten ook audiogesprekken versleuteld worden verstuurd. 

Instagram boefjes
Terwijl de meeste adolescenten een zakcentje verdienen met vakken vullen of een krantenwijk, pakken slimme jongens het tegenwoordig anders aan. Door het hacken van een paar Instagram accounts hebben twee mannen van 18 en 19 jaar mogelijk tienduizenden euro’s verdiend.

Hoe zij dit deden? Door een phishingmail verkreeg het duo de inloggegevens van populaire Instagrammers. Vervolgens benaderden ze bedrijven vanuit de naam van deze gehackte accounts en boden zij aan reclame te maken via de Instagram pagina. De bedrijven dachten dat ze contact hadden met de rechtmatige eigenaar van het account en maakten een bedrag over voor de reclame die nooit verscheen…

Muziek via Facebook Messenger
De meeste mensen gebruiken Facebook Messenger om met vrienden te praten. Maar het is nu ook mogelijk om via deze weg hitjes te delen. Dat klinkt ons als muziek in de oren! ">Spotify is vanaf heden namelijk slechts een paar klikken verwijderd in de Facebook Messenger app, zodat je nummers heel simpel door kan sturen.

Door op het ‘meer’ knopje te drukken, te vinden naast het microfoontje, verschijnt een lijst met apps en programma’s die je in Facebook Messenger kunt gebruiken. Ga vervolgens naar de S van Spotify en klikken maar. De Spotify link opent automatisch. De zoekbalk nodigt uit om iets de zoeken en te delen. De ontvanger ontvangt een afbeelding van de platenhoes en de titel. Als je hierop drukt begint het nummer vanzelf af te spelen in Spotify. Swing it, baby! 

Zo, je bent weer helemaal bijgepraat en hebt misschien nog de kans om afscheid te nemen van je huidige Instagram tijdlijn. Verder kan je met een redelijk veilig gevoel je social media kanalen afstruinen,  onder het genot van een Spotify muziekje. Zo maken social media je leven weer net wat mooier!

Deze bijdrage is geschreven door . Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.   

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie