Meet Ad Blocker, de nieuwste betaalmuur des internets

Heeft de boze bannerwereld behoefte aan de moraalpolitie, vraagt Sebastiaan Landwaart, digital director Vizeum, zich af.

Publishers én content creators des lands, let op! Content dieven en dievegges nemen de wereld over en maken u blut. Althans, als we de strekking van een aantal recent verschenen artikelen rondom adblocking moeten geloven. Want naast het huidige aanbod van adblockers komt nu ook Google met een vergelijkbare dienst. 

En nu zie ik jullie denken, is dat dan de ‘ad’ van adblocker? Jazeker! Precies dat maakt het een interessante move voor een bedrijf dat het merendeel van haar inkomsten uit ads haalt. Maar maakt dat de move dan onverklaarbaar? Dat denk ik dan weer ik niet.

Geen banner-gordijnen 
First of all: wat is het precies? Een adblocker (hierna te noemen AB) is een stukje software dat je kunt installeren in je browser. Zie het als een paar tech-ogen die gezellig met je mee kijken als je online bent. 

En waar jij geïnteresseerd bent in de content van de pagina, kijkt je AB vriend naar de achterkant van de pagina. Want: bij elke pagina die je bezoekt, worden er tal van scripts/codes geladen, waaronder die voor advertentiedoeleinden. 

De scripts/codes die gerelateerd zijn aan adverteren, worden door AB geblokkeerd. Het resultaat is verbluffend! Pagina’s zonder banner-gordijnen voor bezoekers, maar daardoor zonder inkomsten voor de publisher.

Waarom adblockers?
Laten we een spiegeltje voorhouden. Want waarom willen consumenten gebruikmaken van AB’s? Juist ja, door advertising bombardementen op pagina’s. Waar de consument ons enkele jaren geleden nog een vakje ‘commerciële’ ruimte op hun scherm liet invullen, zijn we nu in een tijdperk beland waarin de zij de helft van de tijd bezig is om gepersonaliseerde reclame weg te klikken. Of zich op z’n minst te ergeren aan de omvang daarvan. 

En begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen adverteren, in basis zelfs niet tegen welke vorm van adverteren dan ook. Maar zoals met meer dingen: doe het met mate. Mogelijk stoot ik de programmatic experts hiermee voor het hoofd, maar er zijn meer wetten dán die ene wet van de grote getallen.

Coalition for Better Ads
Grote kans dat een eerste versie van het fenomeen ‘adblocking’ is ontstaan bij een gefrustreerde internetgebruiker. Maar vorig jaar is er ook een ‘oplossing’ ingezet vanuit de media-partijen, namelijk de Coalition for Better Ads. Een (te prijzen!) samengestelde groep van instanties en bedrijven, die zich hard gaat maken voor de consumentenbelangen/ervaringen in de digitale wereld. 

Onlangs hebben ze een onderzoek uitgebracht waarin ze de waardering van verschillende advertentievormen in kaart hebben gebracht. De uitkomsten zijn zoals je ze verwacht. Desondanks vind ik het positief dat het is onderzocht. 

We kunnen stellen dat de gedupeerden én de daders actief zijn met een oplossing voor hét probleem, alleen de één wat genuanceerder dan de ander.

Moraalpolitie
Terug naar de AB. De dienst op zichzelf voelt moreel verantwoord aan. De moraalpolitie die de consument beschermt tegen de boze bannerwereld, wat mooi! Maar ook de agenten van deze moraalpolitie moeten zorgen dat er eten op tafel komt. 

Hoe doen ze dat? Adverteerders en publishers kunnen hun campagneactiviteiten en/of domein vrijkopen, waardoor het weer toegankelijk is voor adverteren. Dat vormt een inkomstenbron voor de AB-ontwikkelaars. 

Kortom, de AB moraalpolitie vecht voor uw belangen, tenzij de ‘tegenstanders’ van de moraal betalen – dan verkwanselt de agent haar moraal. Het is opmerkelijk dat als elke adverteerder/publisher besluit om te betalen, het de consument weer terug bij af brengt.

Google adblocker
Naar de motivatie van Google om een adblocker te ontwikkelen blijft het dus gissen. Net als de exacte werking van de tool. Waarschijnlijk zien ze het gebruik van AB’s op wereldwijd niveau in dusdanige mate toenemen dat ze hierop moeten acteren. 

De eerste geluiden rondom hun AB is dat het advertenties blokkeert, behalve die van Google. Afhankelijk van de exacte uitrol van hun tool, zal het effect hebben op het good old desktop adverteren. Mede gezien het feit dat Google Chrome een behoorlijke speler is in browser-land. 

Desktop en app store
Tot slot, de AB’s hebben voornamelijk effect op de desktop omgeving. Vrijwel alle internetbrowsers hebben app stores waar je een AB uit kan downloaden en gebruiken. 

Binnen smartphone/tablet is het een ander verhaal. Daarop heb je eigenlijk zo’n twintig  internetbrowsers, van Facebook tot Candy Crush Saga. En een AB is alleen te gebruiken op je telefoon, als de betreffende app waarin je het wilt toepassen de AB toegang geeft tot die app. 

Bij mijn weten doen alleen de gebruikelijke browsers dat (IE, Safari, GC, FF). Op zich logisch, want waarom zou bijvoorbeeld Facebook een AB toegang geven tot haar appomgeving terwijl advertenties het verdienmodel van Facebook zijn. Inderdaad: niet.

Negatief sentiment 
Het negatieve sentiment rondom advertenties ombuigen naar positief acht ik niet haalbaar, maar het begrip rondom advertenties neemt ook niet toe wanneer we consumenten blijven platbombarderen met advertising. En met ongeloofwaardige oplossingen komen. 

Het gemiddelde AB-gebruik in NL staat op 20 procent, waarmee het nog geen massale bedreiging vormt voor adverteren in de huidige vorm. Maar wat zou het mooi zijn als we er mét elkaar voor kunnen zorgen dat we de voedingsbodem rondom het gebruik van AB’s niet verder laten toenemen en de advertisingwereld er een stukje mooier op maken.

Tot zover de update rondom de zelfbenoemde betaalmuren des internets.

Sebastiaan Landwaart is Digital Director Vizeum (powered by Dentsu Aegis Network)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie