Marketing Technology

Nederlandse deelname SXSW 2017 wordt groots

Ward van Beek, blogger | 9 december 2016, 11:11

SXSW17

Dutch Take Over House en Dutch Wave zetten Nederlandse creatieve sector in het zonnetje.

Het creatieve festival in Austin, mag zich al jarenlang verheugen in een relatief groot contingent Nederlandse deelnemers. In verdeeld over de drie hoofdonderdelen (Interactive, Film en Music), zelfs de grootste niet-Angelsaksische deelnemer.

Niet altijd consistent

Toch was de zichtbaarheid niet alle jaren even groot en zeker niet even consistent. Zo was er in , georganiseerd door , waarin 12 technologiebedrijven gezamenlijk konden exposeren op de beursvloer.  

In 2013 en 2014 werd de Nederlandse show gestolen door de , die, onder meer met steun van de Amsterdam Economic Board en het Topteam Creatieve Industrie,  een eigen Holland House exploiteerde. Met namen als DutchFellows, DutchCulture Amsterdam Fellows en DutchToday, werd gebruikgemaakt van de Dutch Base, een bar op Rainier Street. In de Dutch Base vonden tal van activiteiten plaats waaronder optredens, matchmakings, interviews en webcasts.

SXSW (10 tot en met 19 maart 2017) is een jaarlijks festival in Austin, Texas op het snijvlak van interactieve media, film en muziek. Op ruim honderd podia treden meer dan 2000 artiesten op uit meer dan vijftig landen. Sinds 1987 heeft SXSW wereldsterren ontvangen onder wie Bruce Springsteen, Prince, Jay-Z en Pharrell. In de editie van 2016 heeft  op het festival een toespraak gehouden. Het onderstreept het groeiende belang van SXSW als mondiaal fenomeen. 

In 2016 kwamen we echter niet verder dan een klein standje op de beursvloer en daarnaast wat initiatieven vanuit de muziekwereld, onder de naam .

Groots in 2017

Maar in 2017 belooft het weer groots te worden: in Austin wordt op 12 maart 2017 "New Dutch Wave" gelanceerd. “New Dutch Wave” is zowel een fysieke ontmoetingsplek, een showcase-paviljoen, als een online meeting point; een platform voor creatieve bedrijven. Het benadrukt de toptienpositie van Nederland als creatief land en de kracht van de verschillende “creative cities”. Daarnaast is in Austin een “Take Over House” waar gedurende het festival ruimte is voor Nederlandse muziek, meet-ups, startup-pitches, kunstprojecten, lezingen, panels en netwerkbijeenkomsten. 

Aanvulling

Het ‘Take Over House’ is een aanvulling op de reguliere deelname van Nederlandse partijen aan SXSW. Startup Envoy ZKH Prins Constantijn zal het Take Over House openen om van 12 tot en met 16 maart ruim baan te bieden aan Nederlandse interactieve media, film en muziek.

Intensieve samenwerking

Dit nieuwe publiek-private initiatief is het resultaat van intensieve samenwerking tussen het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Nederlandse ambassade in Washington, de Nederlandse zakelijke vertegenwoordiging in Houston (NBSO), StartupDelta, Topsector Creatieve Industrie, Buma Cultuur en de gemeentes Amsterdam en Rotterdam. De overheidsdeelname is gericht op een gezamenlijke aanpak om Nederland als geheel te presenteren en een impuls te geven aan het Nederlands bedrijfsleven.

Het nieuwe consortium “New Dutch Wave” van Corrino Media Group, Wink en Enterprise Summit heeft een strategie ontwikkeld om Nederlandse creatieve ondernemers en artiesten nog meer in de spotlights te krijgen op SXSW.

Naast activiteiten op de SXSW Trade Show en in het “Take Over House” worden ook innovatievouchers toegekend aan Nederlandse deelnemers die zich presenteren op het SXSW-hoofdprogramma.

Over de auteur

Ward van Beek
Ward van Beek is Reputation Manager bij communicatiebureau It'saRep Lees meer over Ward van Beek

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items SXSW17

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs