Pokémon Go is een voorbeeld voor elk bedrijf dat wil veranderen

Verandering is de noodzakelijke randvoorwaarde voor langetermijnsucces.

Wij hebben er een in de straat, tot groot plezier van de kids: een Pokémon Gym. Aan de overkant staan dagelijks kids en volwassenen te trainen en virtuele ‘battles’ uit te voeren in een onzichtbare wereld. In theorie zou onze straat om deze reden bezocht kunnen worden door de twee miljoen mensen die het spel inmiddels heeft bereikt. Gelukkig is Pikachu nog niet gesignaleerd.

3.000 McDonald’s-vestigingen

Het is een introductie van ongekend formaat die op een nieuwe concrete verbinding legt tussen de virtuele en fysieke wereld. Hierbij wordt de publieke ruimte op een nieuwe wijze benut. Het spel creëert ook nieuwe business modellen, de Stops en Gyms worden geld waard omdat ze spelers trekken. In Japan zijn de 3.000 McDonald’s-vestigingen al uitgeroepen tot Pokémon Gym. 

Toch heeft het ook een andere zijde. De Pokémon wandelen rond in de publieke en persoonlijk ruimte en beïnvloeden direct het gedrag van de spelers. Dit kan leiden tot ongewenste en zelfs gevaarlijke situaties. Het wachten is op de eerste heftige gevallen: een onvoorzichtige Pokémon-dode of een Pokémon-inbraak met voorbedachten rade.

Verstrekkende gevolgen

Herbert Blankesteijn betoogt in een interessant artikel in Het FD dat juristen zich snel over deze nieuwe vorm van gamen moeten buigen. De publieke ruimte wordt geëxploiteerd op een manier die verstrekkende gevolgen kan hebben. Pokémon is nog redelijk onschuldig, maar hoe moet het straks als de Fifa 18 Go-spelers, die van Grand Theft Auto Go en Black Ops Go elkaar in de weg lopen en rijden? En dan hebben we het nog niet eens over World of Warcraft Go. Overheden zullen dan waarschijnlijk ingrijpen of het wordt de aansprakelijkheid van de gamefabrikanten bij ongevallen die voor een bepaalde mate regulering van zal zorgen, in ieder geval in de Verenigde Staten.

Nieuw leven

Hoe je het ook wendt of keert, het merk Pokémon heeft zichzelf nieuw leven ingeblazen, en hoe. Een innovatie die fysiek en virtueel publiekelijk met elkaar verbindt en mensen letterlijk in beweging brengt. Niet alleen is het een revolutie in de game-industrie, het is een voorbeeld voor ieder merk en bedrijf. Verandering is de noodzakelijke randvoorwaarde voor langetermijnsucces. Innovatie dient een constante te zijn. Als je alles op dezelfde manier blijft doen word je vroeg of laat ingehaald, hoe groot je merk of bedrijf ook is, en verlies je relevantie.

Pokémon, een icoon van rond de eeuwwisseling dat is begonnen als kaartspel, loopt weer voorop. De makers hebben op originele wijze de mogelijkheden van deze nieuwe tijd benut en uitgebreid. Een inspiratie. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie