Type content bepalend voor keuze sociaal platform

Weinig marketeers kennen de echte verschillen tussen de populaire sociale platforms.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door Kyle Smith van multichannelnetwerk

Met brandboost by Divimove verzamelden we meer dan 1100 populaire video’s en volgden we de prestaties op verschillende sociale media. Daaruit bleek dat het type content bepalend is voor elk platform afzonderlijk. Zo zijn video’s over nieuws en technologie bijvoorbeeld het meest populair op een professioneel netwerk als LinkedIn.

Facebook vs. YouTube
Tussen Facebook en YouTube vonden we een paar opmerkelijke verschillen. We geloven dat een breder en ‘anoniemer’ platform als YouTube meer mogelijkheid biedt voor niche content als gaming en beauty. Deze genres zijn zodoende de norm geworden op het platform. Facebook aan de andere kant, is een meer ‘persoon-gebonden’ platform. Hier identificeren en presenteren gebruikers zich richting vrienden en familie. Daarom schijnen muziek-, sport- en entertainmentvideo’s het beste te werken op Facebook.

Daarnaast doen onze onderzoeksresultaten vermoeden dat niet alle genres overal even goed functioneren. Het doel en het publiek van het platform heeft veel invloed op het bereik dat uiteindelijk behaald kan worden. Het succes hangt sterk af van het genre en marketeers zouden hiervan op de hoogte moeten zijn, wanneer ze de nieuwe online strategie presenteren.

Facebook
Op Facebook worden muziekvideo&;s het meest gedeeld, gevolgd door sport-, auto- en entertainmentvideo&;s. De reden hiervoor lijkt vrij duidelijk. Mensen communiceren op dit platform op een heel persoonlijk niveau met elkaar, meestal met vrienden en familie. Zodoende willen ze zich identificieren met het materiaal dat ze delen. Wie laat niet graag zijn of haar favoriete liedje aan vrienden horen of probeert vrienden aan het lachen te maken met een grappig entertainmentfilmpje. Dit toont - volgens ons - aan dat het aanpassen van je content aan het platform, kan helpen om een sneeuwbal-effect te creëren.

Twitter
Dit platform wordt vaak gebruikt om social influencers te volgen en materiaal te delen met een veel breder publiek, dan enkel vrienden en familie. De inhoud is daardoor een stuk diverser. De genres entertainment en komedie staan op bovenaan. Gaming, muziek en technologie krijgen verder ook de aandacht. Twitter levert immers meer mogelijkheden voor niche-bereik dan Facebook.

LinkedIn
LinkedIn is het meest professionele platform. Wanneer we op LinkedIn zijn, willen we er geïnformeerd, professioneel, intelligent en bekwaam uitzien. Dit verklaart de grote hoeveelheid nieuws- en technologievideo&;s. Het is de optimale manier om onze interesses en kennis te tonen. Buiten een milde aandacht voor sport, zijn er buiten deze categorieën nauwelijks andere videos die worden gedeeld.

Pinterest
Pinterest verzamelt grotere groepen die geïnteresseerd zijn in hetzelfde onderwerp, als kookrecepten, interieurdesign of &;doe-het-zelf tips en tricks&;. De grote populariteit van technologie en doe-het-zelf video&;s is hier een gevolg van. In mindere maten circuleren hier ook muziek-, beauty- en sportvideo&;s.

YouTube
Sociale interactie werkt op YouTube iets anders dan op de andere platforms die we hebben onderzocht. Muziek, sport, auto en nieuws verdwijnen bijna volledig van de radar. In de plaats daarvan zien we een grote stijging in de interactie op gaming- en beautygenres. Deze genres hebben op de andere platforms nauwelijks bestaansrecht. Een reden hiervoor is dat Youtube veruit het breedste publiek verzamelt. Het biedt zodoende meer mogelijkheden voor niche-genres tot het punt dat de niche de norm wordt. Beauty en gaming zijn definitief twee van de grootste genres op YouTube, dus het is geen verassing dat ze zo een actief en loyaal publiek hebben. Komedie en entertainment doen het ook vrij goed en blijken daarnaast de enige genres die op alle platforms erin slagen gedeeld te worden.

Natuurlijk is het ontwerp en het doel van het platform slechts een deel van het verhaal. In de volgende blog gaan we dieper in op de demografische distributie van deze media.

Kyle Smith is Senior Business Intelligence Manager bij het multichannelnetwerk Divimove. Divimove werkt samen met ruim 1700 &;digital influencers&; uit Duitsland, Spanje, Nederland, Italië, Frankrijk en Polen. Onder andere Enzo Knol, DusDavid en NikkieTutorials maken onderdeel uit van de talentenpool van Divimove.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie